Rada Gminy
uchwala, co następuje:

STATUT GMINY BIAŁE BŁOTA

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

     § 1. 1. Mieszkańcy Gminy Białe Błota, zwanej dalej "Gminą", tworzą wspólnotę samorządową.                                                                                                        

2. Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Białe Błota.

3. Gmina położona jest w województwie kujawsko-pomorskim i powiecie bydgoskim,     obejmuje obszar 12.190 ha

     § 2. Gmina posiada osobowość prawną.

     § 3. Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.

     § 4 . Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:

                  1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Białe Błota,

                  2) Radzie lub Radzie Gminy- należy przez to rozumieć Radę Gminy Białe Błota,

                  3) Radnym - należy przez to rozumieć Radnego Gminy Białe Błota,

                  4) Przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady  Gminy Białe Błota

                  5) Wiceprzewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Wiceprzewodniczącego Rady Gminy Białe Błota

                   6)  Urzędzie lub Urzędzie Gminy- należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Białych Błotach,

                   7) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Białe Błota,

                   8) Zastępcy Wójta – należy przez to rozumieć Zastępcę Wójta Gminy Białe Błota.

                   9) Sekretarzu – należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Białe Błota

                 10) Skarbniku- należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Białe Błota

                 11) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Białe Błota

     § 5. Rada odrębną uchwałą określa herb Gminy, jego barwę i wzór oraz zasady jego używania.

Rozdział 2

Organy Gminy i tryb pracy Wójta

     § 6. 1. Organami Gminy są: Rada Gminy i Wójt.

2. W skład  Rady Gminy wchodzą radni w liczbie określonej ustawowo.

     § 7.  1. Wójt z Przewodniczącym Rady ustalają zakres, zasady i sposób obsługi Rady, Komisji oraz radnych.

2. Tryb pracy Wójta związany z sesją określają również odpowiednie paragrafy rozdziału  4.

3. Wójt Gminy  zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu oraz organizuje pracę Urzędu.

 Rozdział 3

Jednostki pomocnicze Gminy

     § 8. 1.  O utworzeniu, połączeniu, podziale i zniesieniu jednostki pomocniczej gminy rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

1)      z inicjatywą utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą wystąpić mieszkańcy Gminy albo organ Gminy,

2)      utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami z mieszkańcami Gminy na zorganizowanych w tym celu zebraniach, których szczegółowy tryb określa Rada odrębną uchwałą,

3)      projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,

4)      przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne,

2. Rada podejmując uchwałę, o której mowa w ust. 1 powinna w niej  określić w szczególności:

1)      nazwę,

2)      obszar

3)      granice jednostki pomocniczej.

 § 9.  W Gminie Białe Błota istnieją następujące jednostki pomocnicze (sołectwa):

       1)  Białe Błota.

       2)  Ciele.

       3)     Kruszyn Krajeński.

       4)  Lisi Ogon.

       5)     Łochowo.

       6)     Łochowice.

       7)     Murowaniec.

       8)  Prądki.

       9)     Przyłęki.

     10)Trzciniec.

     11)Zielonka.     

    § 10. 1. Jednostki pomocnicze prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.

2. Obsługę finansowo-księgową jednostki pomocniczej zapewnia Wójt.

3. W budżecie Gminy określa się wydatki jednostek pomocniczych przeznaczone na realizację zadań tych jednostek, ujmując je we właściwych podziałkach klasyfikacji budżetowej.

4.Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami finansowymi wydzielonymi do ich dyspozycji , przeznaczając je na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach. Decydując o przeznaczeniu środków finansowych obowiązane są do przestrzegania podziału zawartego w uchwale budżetowej.

5. Zasady przydziału środków finansowych dla jednostek pomocniczych zostaną określone w  statutach jednostek pomocniczych.

     § 11. 1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informację Wójtowi.

2. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej ma obowiązek uczestniczyć w pracach Rady Gminy, a w szczególności w sesjach Rady Gminy, szkoleniach i naradach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady Gminy.

3. Jednostka pomocnicza podlega nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statucie  danej jednostki pomocniczej.

Rozdział 4

Organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy Rady Gminy

     § 12. 1. Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady oraz Wiceprzewodniczącego Rady.

2. Wyboru Przewodniczącego Rady, dokonuje Rada na pierwszej Sesji po wyborze Rady nowej kadencji, a wyboru Wiceprzewodniczącego Rady, dokonuje Rada najpóźniej na drugiej Sesji po wyborze Rady nowej kadencji.

3.W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady lub wakatu na tym stanowisku jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący Rady.

4.Ilekroć dalej mowa o Przewodniczącym Rady w odniesieniu do czynności związanych z prowadzeniem sesji, unormowania dotyczące Przewodniczącego Rady stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego Rady prowadzącego sesję lub jej część.

5.Rada Gminy powołuje ze swego grona komisje stałe i może powoływać komisje doraźne.

4. Stałymi Komisjami Rady są:

      1)  Komisja Budżetu i Finansów,

      2) Komisja Gospodarki, Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Środowiska,

                        3) Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Opieki Społecznej,

      4) Komisja Rewizyjna

      § 13. 1. Przewodniczący Rady zawiadamia pisemnie Radnych oraz Wójta o miejscu , dacie i godzinie rozpoczęcia sesji, podając porządek obrad.

2. Informację o zwołaniu sesji zamieszcza się na tablicy informacyjnej Urzędu Gminy oraz tablicach informacyjnych jednostek pomocniczych.

3. Wójt zapewnia udzielenie niezbędnych wyjaśnień i odpowiedzi odnośnie materiałów przygotowanych na sesję.

     § 14. 1. Do obowiązków Przewodniczącego Rady należy wyłącznie organizowanie pracy Rady i prowadzenie obrad polegające  w szczególności na:

            1) przygotowywaniu i zwoływaniu Sesji Rady oraz sporządzaniu porządku obrad  Sesji Rady

             2) przewodniczeniu obradom,

             3) czuwaniu nad porządkiem Sesji,

             4) kierowaniu obsługą kancelaryjną posiedzeń Sesji Rady,

             5) zarządzaniu głosowań nad uchwałami,

             6) czuwaniu nad zapewnieniem warunków wykonywania mandatu przez radnych.

2. Przewodniczący Rady może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego Rady.

      § 15. 1. Rada na swoich sesjach rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach.

2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:

1)      postanowienia proceduralne,

2)      oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie,

3)      apele - zawierające formalnie nie wiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania.

3. Do postanowień, oświadczeń i apeli  ma odpowiednie zastosowanie przewidziany tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

      § 16. 1. Sesje przygotowuje Przewodniczący Rady w porozumieniu z Wójtem Gminy.

 2. Przygotowanie sesji obejmuje:

1)      ustalenie porządku obrad,

2)      ustalenie daty, godziny rozpoczęcia i miejsca obrad,

3)      zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.

3. O terminie, miejscu i porządku obrad sesji, powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad w formie pisemnej. Do zawiadomienia załącza się  porządek obrad oraz projekty uchwał.

      § 17. Przewodniczący Rady, przed każdą sesją w porozumieniu z Wójtem ustala listę osób zaproszonych na sesję.

      § 18. Wójt Gminy obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

      § 19. 1. Sesje Rady są jawne, a wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne w przypadkach przewidzianych w odpowiednich ustawach.

2. Jawność sesji oznacza w szczególności, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność, która zajmuje w tym celu wyznaczone miejsca.

      § 20. 1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu. Na wniosek radnego Rada w głosowaniu może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.

2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1, Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub uzyskania jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.

3. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

     § 21. 1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad sesji, gdy liczba radnych spadnie poniżej połowy ustawowego składu Rady. Jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

     § 22. 1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady lub powierza te obowiązki  Wiceprzewodniczącemu Rady.

2. Przewodniczący Rady może powierzyć prowadzenie także części sesji  Wiceprzewodniczącemu Rady.

3. Rada na wniosek Przewodniczącego Rady może powołać spośród radnych sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.

     § 23. 1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły "otwieram ... Sesję Rady Gminy Białe Błota" z tym, że Przewodniczący Rady po słowie „otwieram” wypowiada kolejny numer sesji.

2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady dokonuje na podstawie listy obecności stwierdzenia w sprawie quorum uprawniającego Radę do podejmowania uchwał.

     § 24.1. Po otwarciu sesji i stwierdzeniu quorum Przewodniczący Rady przedstawia Radzie pod dyskusję  porządek obrad.

2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę porządku obrad może wystąpić radny, a także  Wójt Gminy lub inna upoważniona przez niego osoba.

     § 25. Porządek obrad winien w szczególności obejmować:

1)      przyjęcie protokółu z obrad poprzedniej sesji,

2)      informację Przewodniczącego Rady o działaniach Rady podejmowanych między 

      sesjami,

             3) sprawozdanie o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał

                Rady Gminy,

             4) podjęcie uchwał,

             5) interpelacje i zapytania radnych,

             6) odpowiedzi na interpelacje,

             7) wolne wnioski i zapytania.

     § 26. 1. Sprawozdanie, o którym stanowi § 25  pkt 3 składa Wójt lub upoważniona przez niego osoba.

2. Sprawozdanie Komisji Rady składają przewodniczący komisji lub osoby wyznaczone przez komisję.

3. Po złożeniu sprawozdań wymienionych w ust. 1 i 2  Przewodniczący Rady może zarządzić dyskusję.

      § 27. 1. Interpelacje i zapytania radnych są kierowane do Wójta Gminy.

2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.

3. Interpelacja winna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.

4. Interpelacje składa się w formie pisemnej Wójtowi  przed sesją lub ustnie podczas sesji Rady do protokołu.

5. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na najbliższej sesji Rady w ramach odrębnego punktu porządku obrad.

6. Odpowiedź na interpelacje jest udzielana ustnie na sesji, a w formie pisemnej najpóźniej w terminie 30 dni od daty jej złożenia radnemu składającemu. Odpowiedzi mogą udzielić osoby wskazane przez Wójta.

7. Po udzieleniu odpowiedzi ustnej na wystosowaną interpelację Przewodniczący Rady umożliwia radnym zadawanie pytań dodatkowych i dyskusję.

8. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.

9. Zapytania formułowane są pisemnie do Wójta. Jeżeli bezpośrednia odpowiedź nie jest możliwa, to zostaje ona udzielona w formie pisemnej najpóźniej w terminie 14 dni od daty złożenia zapytania.

     § 28. 1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów.

2. W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Rady może dokonać za zgodą Rady zmian w kolejności poszczególnych punktów porządku obrad.

3. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, za wyjątkiem sytuacji uregulowanych w niniejszym rozdziale odmiennie.

4. Radnemu ani innej osobie obecnej na sesji nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.

5. Przewodniczący Rady może zabrać głos w każdym momencie.

6. Przewodniczący Rady może udzielać głosu osobie nie będącej radnym.

     § 29. 1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.

2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy, czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywoływać mówcę "do rzeczy".

3. Jeżeli temat lub sposób występowania albo zachowanie radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odniesie skutku, może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady uczestniczących w sesji z urzędu bądź zaproszonych na sesję i do publiczności.

5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

     § 30. Na wniosek radnego Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

      § 31. 1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością, w sprawie wniosków natury formalnej, a dotyczących w szczególności:

1)      stwierdzenia quorum,

2)      zmiany porządku obrad,

3)      ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,

4)      zamknięcia listy mówców lub kandydatów,

5)      zarządzenia przerwy,

6)      zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,

7)      zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały

8)      odesłania projektu uchwały do komisji,

9)      przeliczenia głosów,

10)  przestrzegania porządku obrad.

11)  przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia.

2. Wnioski formalne Przewodniczący poddaje pod dyskusję, po czym poddaje je pod głosowanie.

     § 32. 1. Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Wójtowi  ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeżeli zaistnieje taka konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanej uchwale.

2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.

3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

      § 33. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę "zamykam Sesję Rady Gminy Białe Błota".

      § 34. Rada związana jest uchwałą z chwilą jej podjęcia.

      § 35. Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.

     § 36. 1. Sesje są protokołowane.

2. Protokół z sesji sporządza pracownik ds. obsługi Rady Gminy i Komisji Rady. W przypadku jego nieobecności Wójt Gminy wyznacza innego pracownika Urzędu Gminy.

3. Przebieg sesji może być utrwalony ponadto za pomocą urządzenia rejestrującego obraz lub dźwięk, o czym należy uprzedzić osoby uczestniczące w sesji. Zapis ten, jeżeli został sporządzony, jest załącznikiem do protokołu z sesji.

     § 37. 1. Protokół z sesji Rady musi odzwierciedlać przebieg sesji.

 2. Protokół z sesji Rady powinien w szczególności zawierać:

              1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad lub części obrad i protokolanta,

              2) stwierdzenie prawomocności,

3)      imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,

4)      odnotowanie w przedmiocie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,

5)      porządek obrad,

6)      przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych jak również uchwalonych wniosków, a nadto odnotowanie faktu zgłoszenia pisemnych wystąpień.

7)      przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów "za", "przeciw", "wstrzymuję się",

8)      wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego (votum separatum),

9)      podpis Przewodniczącego Rady i osoby sporządzającej protokół.

3. Do protokółu załącza się:

1)      listę obecności radnych, wykaz osób obligowanych do udziału w sesji,

2)      listę zaproszonych gości,

3)      teksty przyjętych przez Radę uchwał,

4)   inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady w trakcie obrad.

     § 38. 1. Protokół z sesji wykłada się do wglądu w Biurze Rady po upływie 10 dni od zakończenia sesji, podpisany przez Przewodniczącego Rady i osobę sporządzającą protokół.

2. Radni mogą zgłaszać w terminie 14 dni licząc od 10-go dnia od zakończenia sesji swoje uwagi, co do treści protokółu. Uwagi wnosi się w formie pisemnej.

3. W przedmiocie uwzględnienia uwag rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta.

4. Od rozstrzygnięcia Przewodniczącego Rady odmawiającego uwzględnienia uwag radnemu przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu do Rady Gminy. Sprzeciw składa się w formie pisemnej Przewodniczącemu Rady w terminie 3 dni od dnia otrzymania bądź ogłoszenia przez Przewodniczącego Rady rozstrzygnięcia o odmowie uwzględnienia uwag. Sprzeciw można wnieść bezpośrednio do Rady Gminy na sesji, jeżeli sesja przypada w terminie na złożenie sprzeciwu.

5. Uprawnienie do wniesienia uwag oraz sprzeciwu mają także Wójt oraz osoby, które zabierały głos na sesji - w zakresie dotyczącym ich wypowiedzi w terminie i na zasadach określonych dla radnych.

6. Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokołu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu.

     § 39. W trakcie obrad Przewodniczący Rady na prośbę protokolanta lub sekretarza obrad może zażądać podyktowania wypowiedzi do protokołu. Również radni są uprawnieni do podyktowania swojej wypowiedzi wprost do protokołu.

     § 40. Wyciągi z protokołu sesji Rady oraz kopie uchwał, Przewodniczący Rady doręcza także tym jednostkom, które są zobowiązane do określonych działań wynikających z tych dokumentów.

      § 41. 1. Uchwały, oświadczenia i apele są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.

2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.

      § 42. Inicjatywę uchwałodawczą posiada:

                1) każdy radny,

                2)Komisje Rady,

                3)Przewodniczący Rady Gminy,

                4)Wójt Gminy.

      § 43. 1. Uchwały rady powinny być zredagowane w sposób czytelny i zawierać:

                   1) datę i tytuł, kolejny numer,

                   2) podstawę prawną,

                   3) postanowienia merytoryczne,

                   4) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały (z wyjątkiem uchwał, które nie podlegają wykonaniu)

                   5)termin wejścia uchwały w życie i ewentualnie okres ich obowiązywania.

Ilekroć uchwała nadająca się do wykonania nie określa organu wykonawczego, wykonanie uchwały należy do Wójta Gminy.

2. Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem i być zaopiniowany pod względem formalno-prawnym przez radcę prawnego Urzędu Gminy. W miarę potrzeby projektodawca w uzasadnieniu może zamieścić informację o skutkach finansowych jej realizacji.

3. Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały.

4. Projekty uchwał Rady przygotowywane przez Wójta opiniują właściwe merytorycznie komisje Rady. Nie dotyczy to uchwał wprowadzanych do porządku obrad na sesji .

5. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez radnego, grupę radnych, komisję Rady, Przewodniczącego Rady - Wójt wyraża swoje stanowisko do projektu uchwały. Opinię Wójta do projektu uchwały przedstawia się na sesji.

     § 44. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały w uzgodnieniu lub porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały Rady.

      § 45. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący Rady, który prowadził sesję. W przypadku prowadzenia części sesji przez Wiceprzewodniczącego Rady, uchwały, które zostały podjęte w tej części obrad , podpisuje Wiceprzewodniczący Rady.

     § 46. 1. Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane wraz z protokołami z sesji w Urzędzie Gminy.

2. Odpisy uchwał przekazywane są właściwym organom do realizacji.

      § 47. Przewodniczący Rady przekazuje uchwały Wójtowi, celem ich przedłożenia odpowiednio Wojewodzie lub Regionalnej Izbie Obrachunkowej najpóźniej w ciągu 6 dni od dnia ich podjęcia.

      § 48. W głosowaniu mogą brać udział wyłącznie radni.

      § 49. 1. Głosowanie jawne odbywa się poprzez podniesienie ręki, z tym że sprawie uchwał głosowanie jawne jest imienne i odbywa się poprzez wyczytywanie imienia i nazwiska radnego oraz ustne oświadczenie radnego czy jest za, przeciw czy wstrzymuje się od głosu. Rada może każdorazowo podjąć decyzję o  nieprzeprowadzaniu głosowania imiennego nad uchwałami. Rada może podjąć decyzję o przeprowadzeniu głosowania imiennego również w innych sprawach.

2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący Rady. Komisja Skrutacyjna, sam Przewodniczący Rady względnie sekretarz obrad bądź inni radni wyznaczeni przez Przewodniczącego Rady lub Wiceprzewodniczącego Rady, przeliczają oddane głosy "za", "przeciw" i "wstrzymuję się", oraz porównują je z listą radnych obecnych na sesji, względnie dodatkowo z ustawowym składem Rady.

3. Wyniki głosowania ogłasza przewodniczący obrad i nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokóle.

     § 50. 1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych ustawowo.

2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady w warunkach zapewniających tajność głosowania, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.

3. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania, objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je wyczytując kolejno radnych z listy obecności.

4. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.

5. Po przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.

6. Wynik głosowania zamieszcza się w protokole z sesji, a karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokółu obrad sesji.

     § 51. 1. Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeżeli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idącym rozstrzyga Przewodniczący Rady.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

     § 52. 1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), Rada głosuje w pierwszej kolejności nad wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęcie uchwały.

2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym że można w pierwszej kolejności poddać pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.

3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.

4. Przewodniczący Rady może zarządzić głosowanie łączne nad grupą poprawek do projektu uchwały.

5. W ostatniej kolejności zarządza się głosowanie za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.

6.Przewodniczący Rady może odroczyć głosowanie , o jakim mowa w ust.5 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

 

      § 53. 1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw”.

2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości lub osób, przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.

3.W przypadku uzyskania takiej samej ilości głosów w głosowaniu jawnym przez więcej   niż jednego kandydata lub dwa odmienne wnioski Rada Gminy może zdecydować o powtórzeniu głosowania.

     § 54. 1.Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się

2.Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza , że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

3.W przypadku uzyskania takiej samej ilości głosów w głosowaniu tajnym przez więcej niż jednego kandydata lub dwa odmienne wnioski Rada Gminy może zdecydować o powtórzeniu głosowania.

 

Rozdział 5

 

Radni i kluby radnych

 

      § 55. 1. Radni mogą tworzyć kluby radnych według własnego wyboru. Radny może należeć do jednego klubu.

2. Klub radnych może powstać, jeżeli zgłosi do niego akces co najmniej czterech radnych.

3. Kluby radnych prowadzą swą działalność w oparciu o zasady ustalone w niniejszym Statucie oraz o własny regulamin uchwalony przez klub.

4. Utworzenie klubu winno zostać zgłoszone w formie pisemnej przez przewodniczącego klubu, Przewodniczącemu Rady w terminie jednego tygodnia od jego utworzenia w formie pisemnej. Do zgłoszenia należy załączyć listę radnych, którzy do klubu przystąpili.

5. Rozwiązanie klubu radnych oraz zmiany w jego składzie muszą zostać zgłoszone przez przewodniczącego klubu Przewodniczącemu Rady w terminie 7 dni od zaistnienia tych zmian. W przypadku rozwiązania klubu fakt ten zgłasza ostatni przewodniczący klubu.

6. Klub ulega rozwiązaniu z upływem kadencji Rady.

      § 56. Radnemu przysługuje za udział w pracach Rady oraz komisji dieta oraz zwrot kosztów podróży według zasad określonych odrębną uchwałą.

      § 57. 1. Radny jest zobowiązany brać udział w pracach Rady i jej organów oraz innych instytucji samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.

2. Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami w szczególności przez:

1)      informowanie wyborców o stanie Gminy,

2)      konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady,

3)      propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,

4)      informowanie mieszkańców o swej działalności w Radzie,

5)      przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg mieszkańców Gminy.

      § 58. 1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

2. Radny w razie niemożności uczestniczenia w sesji, posiedzeniu komisji powinien w miarę możliwości powiadomić z wyprzedzeniem o swojej nieobecności odpowiednio Przewodniczącego Rady bądź komisji.

3. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji lub posiedzenia komisji winien usprawiedliwić swoją nieobecność.

4. Przewodniczący Rady na najbliższej sesji informuje o usprawiedliwionych nieobecnościach.

      § 59. 1. Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż dwa razy w roku.

2. Radni mogą, stosownie do potrzeb przyjmować mieszkańców Gminy w siedzibie Urzędu Gminy albo w siedzibach gminnych jednostek organizacyjnych według wcześniejszych uzgodnień z Przewodniczącym Rady i odpowiednio z Wójtem lub kierownikiem gminnej jednostki organizacyjnej.

      § 60. Radni ponoszą przed Radą i wyborcami odpowiedzialność za udział i wyniki swej pracy w Radzie.

      § 61. 1. W przypadku wniosku pracodawcy, zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.

3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1, Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

      § 62. 1. Radni otrzymują stosowne dokumenty, które są podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy. Dokumentami tymi są w szczególności zaproszenia, zawiadomienia oraz upoważnienia, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć podpisane przez Przewodniczącego Rady.

 

Rozdział 6

 

Komisje Rady

     § 63. 1. Oprócz Komisji Rewizyjnej Rada powołuje komisje stałe.

2.  Skład osobowy oraz szczegółowy zakres działania komisji stałych Rada określa w odrębnej uchwale.

3. Członkowie komisji wybierają ze swego grona przewodniczącego komisji.

      § 64.  Do zadań komisji stałych należy:

1)      opiniowanie projektów uchwał Rady oraz sprawowanie kontroli nad wykonaniem   

      uchwał Rady Gminy w zakresie kompetencji Komisji.

            2)   występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,

            3) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę oraz spraw przedkładanych przez członków oraz mieszkańców w zakresie kompetencji komisji.

     § 65 1. Rada może powoływać komisje doraźne do realizacji określonych zadań.

2. Zakres działania i kompetencje oraz skład osobowy komisji doraźnych określa Rada w uchwale o ich powołaniu.

3. Do komisji doraźnych stosuje się odpowiednio przepisy regulujące działanie komisji stałych, z tym że sprawozdanie ze swej działalności komisja doraźna składa Radzie po zakończeniu swojej pracy, chyba że uchwała Rady o jej powołaniu przewiduje inne terminy składania sprawozdania z pracy tej komisji.

     § 66. 1. Do kierowania pracami komisji członkowie wybierają przewodniczącego.

2. Przewodniczący komisji wybierany jest spośród członków komisji

3. Do zadań przewodniczącego komisji należy:

1)      organizowanie prac komisji,

2)      zwoływanie posiedzeń i kierowanie obradami komisji,

3)      składanie Radzie Gminy sprawozdań i informacji z działalności komisji oraz przedstawianie planów pracy,

4)      reprezentowanie komisji na zewnątrz.

      § 67. Członkowie komisji zobowiązani są do:

1)      przestrzegania regulaminu komisji,

2)      aktywnego uczestnictwa w pracach komisji.

      § 68. 1. Komisje pracują według planów pracy przedłożonych Radzie Gminy na początku każdego kwartału.

2. Rada Gminy zlecając komisji zbadanie lub zajęcie stanowiska w określonej sprawie, określa szczegółowo zakres i przedmiot spraw oraz termin jej rozpatrzenia.

3. Komisja ma prawo rozpatrywania skarg i wniosków do niej skierowanych w zakresie swoich kompetencji.

      § 69. 1. Posiedzenia komisji mogą być zwoływane przez przewodniczącego komisji w miarę potrzeby, poza planem pracy komisji, po zawiadomieniu Biura Rady Gminy.

2. Przewodniczący komisji zobowiązany jest zwołać komisję na pisemny wniosek 1/4 ogólnej liczby członków komisji, lecz  nie mniej niż dwóch.

3. Członkowie komisji o mającym się odbyć pozaplanowym posiedzeniu komisji są powiadamiani w sposób zwyczajowo przyjęty.

4. Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa składu komisji.

5. Rozstrzygnięcia podejmowane przez komisje zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków komisji.

6. Udział w głosowaniu biorą wyłącznie członkowie komisji.

7. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie komisji uczestniczący w posiedzeniu. Stanowisko odmienne poszczególnych członków komisji zamieszcza się w protokóle przy przedstawionym wniosku.

      § 70.  Rozstrzygnięcia komisji mają formę opinii lub wniosków i są przedkładane Wójtowi i Radzie.

      § 71. 1. Komisja może odbywać posiedzenia razem z innymi komisjami na zasadach uzgodnionych przez ich przewodniczących.

2. Komisja może podjąć współpracę z odpowiednią komisją innych Rad Gmin, a także z innymi podmiotami, jeżeli będzie to uzasadnione przedmiotem ich działania.

 

      § 72. 1. Wyniki swoich działań komisja przedstawia Radzie Gminy w formie sprawozdań nie rzadziej niż raz w roku, jednak nie później niż do 31 marca.

2. Sprawozdanie zawiera problematykę spraw będących przedmiotem prac komisji wraz z informacją o praktycznej realizacji przyjętych ustaleń przez komisję.

      § 73. Komisja może podjąć uchwałę w sprawie wystąpienia do Rady Gminy z wnioskiem o odwołanie członka komisji, który nie uczestniczy w jej pracach lub łamie zasady uczestnictwa w pracach Rady Gminy.

      § 74. Obsługę techniczno-biurową komisji zapewnia pracownik do spraw obsługi Rady Gminy, a w razie jego nieobecności inny wyznaczony przez Wójta pracownik Urzędu Gminy.

Rozdział 7

Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Białe Błota

      § 75. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Białe Błota, zwane są dalej "regulaminem" Komisji Rewizyjnej Rady Gminy zwanej dalej "komisją".

      § 76. 1.W celu kontroli działania Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Rada  powołuje Komisję Rewizyjną.  

2. Komisja Rewizyjna jest stałą komisją.

3. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie Gminy informacji niezbędnych dla oceny działalności Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych, jednostek pomocniczych Gminy, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.

4. Komisja Rewizyjna niezależnie od innych komisji może wykonywać inne zadania zlecone jej przez Radę w zakresie kontroli.

5. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i niniejszym regulaminie.

      § 77.  1. Komisja składa się z przewodniczącego oraz pozostałych członków, wybranych wyłącznie spośród radnych.

2. Rada Gminy w drodze odrębnej uchwały ustala ilość członków komisji.

3. Odwołanie członków komisji następuje z zachowaniem zasad określonych w ust. 1.

4. W skład komisji nie mogą wchodzić radni pełniący funkcje Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady.

5. Mandat członka komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego.

    

            § 78. Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady, a w przypadku jego nieobecności lub niemożności działania, jego zadania wykonuje jeden z członków wybrany spośród komisji, upoważniony do zastępowania.

      § 79. 1. Członkowie komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach komisji w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość.

2. W sprawach wyłączenia członków decyduje pisemnie przewodniczący komisji.

3. O wyłączeniu przewodniczącego komisji decyduje Rada Gminy.

4. Wyłączony członek komisji może odwołać się od decyzji o wyłączeniu do Rady Gminy w terminie 7 dni od daty otrzymania decyzji. Odwołanie wymaga formy pisemnej.

      § 80. 1. Komisja kontroluje działalność Wójta i jednostek organizacyjnych gminy pod względem:

1)      legalności,

2)      gospodarności,

3)      rzetelności,

4)      celowości,

5)      zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja, kontrolując działalność Wójta i jednostek organizacyjnych gminy, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu Gminy.

      § 81. Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady Gminy w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady Gminy.

      § 82. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

1)      kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,

2)      problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,

3)      sprawdzające - w celu ustalenia, czy wyniki przeprowadzonej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.

     § 83. 1. Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie pracy komisji, zatwierdzonym przez Radę Gminy.

2. Rada Gminy może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie będącej w zatwierdzonym planie pracy komisji.

3. Komisja może przeprowadzać kontrole problemowe i sprawdzające, także wówczas gdy nie są one objęte zatwierdzonym planem pracy komisji.

     § 84. Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 45 dni roboczych, a kontrola problemowa i sprawdzająca, nie dłużej niż 10 dni roboczych. Jako dni robocze należy rozumieć dni od poniedziałku do piątku.

      § 85. 1. Kontroli komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań.

2. Rada Gminy może nakazać komisji nie rozpoczynanie kontroli, a także przerwanie kontroli prowadzonej przez komisję. Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych.

3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.

4. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę Gminy. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowej jak i kontroli problemowej lub sprawdzającej.

     § 86. 1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów określonych w § 80 ust. 1.

2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.

3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

      § 87. 1. Kontroli kompleksowej dokonują w imieniu komisji zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków komisji.

2. Przewodniczący komisji wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.

3. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka komisji.

4. Kontrole z zastrzeżeniem ust. 6 przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia, wydanego przez przewodniczącego komisji, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.

5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać upoważnienia, o których stanowi ust. 4.

6. W przypadkach nie cierpiących zwłoki, każdy z członków komisji może przystąpić do kontroli problemowej bez wcześniejszej uchwały komisji oraz upoważnienia, o których stanowi ust. 1. Za przypadki nie cierpiące zwłoki uważa się w szczególności sytuacje, w których członek komisji poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa, lub gdy zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, że niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia ludzkiego lub też zapobiec powstaniu znacznych strat materialnych w mieniu komunalnym.

7. W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 6 kontrolujący jest zobowiązany zwrócić się niezwłocznie do przewodniczącego komisji o wyrażenie zgody na kontynuowanie kontroli.

8. W przypadku nie zwrócenia się o wyrażenie zgody lub też odmowy wyrażenia zgody, o której stanowi ust. 7, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę, sporządzając notatkę z podjętych działań, która podlega włączeniu do akt komisji.

     § 88. 1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta Gminy, wskazując dowody uzasadniające podejrzenie.

2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta Gminy, to kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady Gminy.

      § 89. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.

2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności okazywać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.

3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których stanowi ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia osobie kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.

4. Zasady udostępniania lub odmowy udostępniania wiadomości stanowiących tajemnicę państwową, służbową oraz skarbową bądź zawodową regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

     § 90. Obowiązki przypisane niniejszym regulaminem kierownikowi kontrolowanego podmiotu mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pracowników.

     § 91. Czynności kontrolne winny być wykonywane w miarę możliwości w dniach oraz

godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

     § 92. Kontrolujący sporządza z przeprowadzonej kontroli w terminie 7 dni od jej zakończenia protokół pokontrolny obejmujący:

            1)     nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

           2)     imię i nazwisko kontrolującego,

            3)     datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

            4)     określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

            5)     imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

            6)     przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokóle,

            7)     datę i miejsce podpisania protokółu,

            8)     podpisy kontrolującego i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokółu z podaniem przyczyn odmowy oraz zalecenia co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.

     § 93. 1.W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, osoby te są obowiązane do złożenia w terminie 3 dni od daty odmowy, pisemnego wyjaśnienie przyczyn odmowy podpisania protokołu.

2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się przewodniczącemu komisji. W przypadku, jeżeli kontrolującym był przewodniczący komisji wyjaśnienia składa się Przewodniczącemu Rady Gminy.

 

      § 94. 1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć w formie pisemnej Przewodniczącemu Rady Gminy uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.

2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

     § 95. Protokół pokontrolny sporządza się w czterech egzemplarzach, które w terminie 3 dni od daty podpisania protokółu otrzymują Przewodniczący Rady Gminy, przewodniczący komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu oraz kierownik jednostki nadrzędnej.

     § 96. Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach Rady Gminy.

     § 97. 1. Komisja przedkłada Radzie Gminy do zatwierdzenia kwartalny plan pracy nie później niż na ostatniej sesji poprzedzającej kwartał objęty przedłożonym planem pracy.

2. Plan pracy przedłożony Radzie winien zawierać co najmniej:

1)      terminy odbycia posiedzeń,

2)      terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.

3. Rada Gminy może zatwierdzić plan pracy komisji w całości lub w części.

4. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli kompleksowej po zatwierdzeniu planu pracy odpowiednio w całości lub jego części.

      § 98. 1. Komisja składa Radzie Gminy w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku roczne sprawozdanie ze swej działalności w roku poprzednim.

2. Sprawozdanie powinno zawierać:

1)      liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,

2)      wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,

3)      wykaz uchwał podjętych przez komisję,

4)      wykaz wyłączeń członków komisji dokonanych w trybie § 79 niniejszego regulaminu,

5)      wykaz analiz kontroli dokonywanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,

6)      ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie absolutorium.

3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 komisja składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały przez Radę Gminy, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

      § 99. 1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwołanych przez przewodniczącego komisji, zgodnie z planem pracy oraz w miarę potrzeb.

2. Przewodniczący komisji zwołuje posiedzenia komisji, które nie są objęte planem pracy komisji w formie pisemnej.

3. Posiedzenia, o których stanowi ust. 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy przewodniczącego komisji, a także na pisemny wniosek:

1)      Przewodniczącego Rady Gminy,

2)      na wniosek 1/4 ustawowego składu Rady.

4. Przewodniczący Rady oraz radni składający wniosek w sprawie zwołania posiedzenia komisji, obowiązani są wskazać we wniosku przyczyny jego złożenia.

5. Z posiedzenia komisji należy sporządzić protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.

     § 100. 1. Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.

2. Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym.

     § 101. 1. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.

     § 102. 1. Komisja może na zlecenie Rady Gminy lub też po podjęciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady w zakresie ich właściwości rzeczowej, z zastrzeżeniem ust. 2,3,4 i 5.

2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolowanej jednostki oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli przez członków Komisji Rewizyjnej i radnych, członków innych komisji.

3. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli przeprowadzanej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego regulaminu.

4. Przewodniczący Rady Gminy zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

     § 103. Komisja może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

     § 104. Obsługę komisji zapewnia pracownik do spraw obsługi Biura Rady Gminy Białe Błota, a w razie jego nieobecności inny pracownik Urzędu Gminy wyznaczony przez Wójta.

Rozdział 8

                             Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich

    § 105.     l. Każdemu, obywatelom udostępnia się dokumenty określone w odpowiednich przepisach, a w szczególności następujące ich rodzaje:

1)       protokoły z sesji,

            2) protokoły z posiedzeń Komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej,

3)       rejestr uchwał Rady i zarządzeń Wójta wraz z uchwałami i zarządzeniami,

            4)  rejestr wniosków i opinii Komisji Rady wraz z wnioskami i opiniami,

            5)  rejestr interpelacji i wniosków radnych wraz z interpelacjami i wnioskami.

2.  Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji Rady udostępnia się w Biurze Rady Gminy,  a dokumenty z zakresu działania Wójta i Urzędu udostępnia się w Biurze Sekretarza Gminy, w dniach pracy Urzędu Gminy w godzinach przyjmowania interesantów i w asyście pracownika Urzędu Gminy.

3. Z dokumentów podlegających udostępnieniu można w szczególności: sporządzać notatki i odpisy, otrzymywać kserokopie i wydruki dokumentów.

4. Odmowa udostępnienia dokumentu lub jego części może wynikać z odrębnych przepisów.

5. Uchwały Rady Gminy i zarządzenia Wójta dostępne są również na stronach Biuletynu Informacji Publicznej.

Rozdział 9

Postanowienia końcowe

    § 106.  Zmiany w statucie wprowadza się  w taki sam sposób, jaki wymagany jest przy uchwaleniu statutu.

    §107. Tracą moc uchwały Rady Gminy :
1) Nr X/77//99 z dnia 22 sierpnia 1999 r. w sprawie uchwalenia Statutu Gmina Białe Błota
2) Nr XXIV/193/2000 z dnia 14 września 2000 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Białe Błota
3) Nr XXXI/281/2001 z dnia 16 sierpnia 2001 r. w sprawie zmian w Statucie Gminy Białe Błota
    § 108.  Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

    § 109. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.                                                                                     

                                                                     

                                                                         Przewodniczący Rady Gminy           

                                                                               Bronisław Balcerowski

 

 

 

 

  

 

Uzasadnienie

 

Poprzedni Statut Gminy Białe Błota uchwalony uchwałą Nr XII/77/99 z dnia 24 sierpnia 1999r. się zdezaktualizował. Przyjęty niniejszą uchwałą Statut Gminy został dostosowany do aktualnie obowiązujących przepisów prawa i ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto uwzględnia nowe uwarunkowania i sytuacje w jakich samorząd gminny musi funkcjonować obecnie.

 

 

 

                                                                 Przewodniczący Rady Gminy

 

                                                                       Bronisław Balcerowski