W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Białe Błota

ul. Szubińska 7

86-005 Białe Błota

tel. (+48) 52 311 17 00
fax (+48) 52 311 17 33

Wykaz telefonów bezpośrednich

EBOI: bialeblota.eboi.pl

serwis www: bialeblota.pl

NIP URZĄD 9531044265
NIP GMINA  5542841796

e-mail: sekretariat@bialeblota.eu

24

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
wydane przez Wójta Gminy Białe Błota
z dnia
w sprawie przyjęcia zasad (polityki) rachunkowości.
Status obowiązujące


Na podstawie art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U.
z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) zarządza się co następuje:


§ 1

Wprowadza się zasady rachunkowości w Gminie Białe Błota, stanowiące załącznik
Nr 1 do niniejszego zarządzenia.

Wykaz ksiąg rachunkowych, stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia.

Plan kont wraz z opisem, stanowi załącznik Nr 3 do niniejszego zarządzenia.

Zasady i terminy przeprowadzania inwentaryzacji określone zostały w Instrukcji dotyczącej inwentaryzacji stanowiącej załącznik Nr 4 do niniejszego zarządzenia.

Zasady i terminy sporządzania bilansu skonsolidowanego Gminy Białe Błota określone zostały w załączniku Nr 5 do niniejszego zarządzenia.

Instrukcja sporządzania, obiegu i kontroli dowodów księgowych w Urzędzie Gminy Białe Błota określona została w załączniku Nr 6 do niniejszego zarządzenia.

Zasady ewidencjonowania dochodów i finansowania wydatków dotyczących projektów realizowanych z udziałem środków funduszy pomocowych określone zostały w załączniku Nr 7 do niniejszego zarządzenia.


§ 2
Zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego danego roku :


Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne wycenia się według cen nabycia lub kosztów wytworzenia powiększonych o nie podlegający odliczeniu VAT oraz podatek akcyzowy, a także inne koszty nabycia (m.in. koszty transportu, montażu itp.) pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe.
Środki trwałe stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego otrzymane nieodpłatnie na podstawie decyzji właściwego organu, mogą być wycenione w wartości określonej w tej decyzji.
Środki trwałe nabyte w drodze spadku lub darowizny wycenia się wg wartości godziwej z dnia otrzymania, chyba że umowa darowizny albo umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa tę wartość w niższej wysokości.
Środki trwałe ujawnione w wyniku inwentaryzacji wycenia się w wartości wynikającej z posiadanych dokumentów z uwzględnieniem zużycia, a gdy ich brak – na podstawie ekspertyzy, uwzględniając ich wartość godziwą i ewentualne dotychczasowe zużycie lub jego wyceny dokonuje się według sprzedaży takiego samego lub podobnego przedmiotu.
Środki trwałe otrzymane na skutek wymiany środka niesprawnego wycenia się w wysokości wynikającej z dowodu dostawcy, z podaniem cech szczególnych nowego środka.
Wartość początkową środka trwałego powiększają koszty jego ulepszenia, polegającego na przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji i powodującego, że wartość użytkowa tego środka po zakończeniu ulepszenia przewyższa posiadaną przy przyjęciu do użytkowania wartość użytkową mierzoną okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych przy pomocy ulepszonego środka trwałego, kosztami eksploatacji lub innymi miarami.

Inwestycje (środki trwałe w budowie) wycenia się w wysokości ogółu kosztów pozostających w bezpośrednim związku z ich nabyciem lub wytworzeniem, w tym również nie podlegający odliczeniu podatek VAT oraz podatek akcyzowy.

Udziały w innych jednostkach i inwestycje długoterminowe wycenia się według ceny nabycia pomniejszonej o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości, według wartości godziwej lub skorygowanej cenie nabycia, o ile określony został dla nich termin wymagalności.

Materiały ujmuje się w księgach rachunkowych według rzeczywistych cen zakupu lub nabycia, powiększonych o nie podlegający odliczeniu podatek VAT. W ewidencji ilościowo-wartościowej ujmuje się obroty i stany dla każdego składnika w jednostkach naturalnych i pieniężnych.
Rozchód składników majątku obrotowego wycenia się kolejno po cenach tych składników majątku, które jednostka najwcześniej nabyła (zasada FIFO: „pierwsze weszło-pierwsze wyszło”).
Materiały przekazywane bezpośrednio na potrzeby administracyjno-gospodarcze odpisuje się w koszty w pełnej ich wartości wynikającej z dokumentów zakupu pod datą ich dokonania.

Do przychodów Urzędu Gminy Białe Błota zalicza się dochody budżetu Gminy nieujęte w planach finansowych innych samorządowych jednostek budżetowych.

Należności realizowane na rzecz innych jednostek ujmuje się jako zobowiązania na rzecz tych jednostek.

Należności i zobowiązania, w tym również z tytułu pożyczek, wycenia się według wartości nominalnej.

Odsetki od należności i zobowiązań, w tym również tych do których stosuje się przepisy dotyczące zobowiązań podatkowych ujmuje się w księgach rachunkowych w momencie ich zapłaty lub pod data ostatniego dnia kwartału w wysokości odsetek należnych na koniec tego kwartału.
Nie nalicza się odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, odsetek ustawowych od należności na rzecz funduszy specjalnych, odsetek ustawowych od pozostałych niepodatkowych należności budżetowych, w tym przypadających jednostce samorządu terytorialnego z tytułu realizacji zadań w zakresie administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, jeżeli wysokość odsetek nie przekraczałaby trzykrotności wartości opłaty dodatkowej pobieranej przez „Pocztę Polską” za polecenie przesyłki listowej.

Wartość należności aktualizuje się uwzględniając stopień prawdopodobieństwa ich zapłaty poprzez dokonanie odpisu aktualizującego nie później niż na dzień bilansowy.
W odniesieniu do należności z tytułu podatków i opłat lokalnych w kwotach nie przekraczających 2 000 zł odpisów aktualizujących dokonuje się zbiorczo, natomiast należności w kwotach powyżej 2 000 zł rozpatrywane są indywidualnie.
W odniesieniu do należności z tytułu niepodatkowych należności budżetowych oraz pożyczek udzielonych z budżetu, odpisy aktualizujące rozpatrywane są indywidualnie.
Wartość należności aktualizuje się, gdy nie ma żadnych szans na ich odzyskanie a w szczególności w przypadku:
- należności od dłużników postawionych w stan likwidacji lub w stan upadłości – do
wysokości należności nieobjętej gwarancją lub innym zabezpieczeniem należności,
zgłoszonej likwidatorowi lub sędziemu komisarzowi w postępowaniu
upadłościowym,
- należności od dłużników w przypadku oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości,
jeżeli majątek dłużnika nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania
upadłościowego – w pełnej wysokości należności,
- należności kwestionowanych przez dłużników oraz z których zapłata dłużnik zalega,
a według oceny sytuacji majątkowej i finansowej dłużnika spłata należności w
umownej kwocie nie jest prawdopodobna – do wysokości niepokrytej gwarancją lub
innym zabezpieczeniem należności,
- należności stanowiących równowartość kwot podwyższających należności, w
stosunku do których uprzednio dokonano odpisu aktualizującego – w wysokości
tych kwot, do czasu ich otrzymania lub odpisania,
- należności przeterminowanych lub nieprzeterminowanych o znacznym stopniu
prawdopodobieństwa nieściągalności, w przypadkach uzasadnionych rodzajem
prowadzonej działalności lub strukturą odbiorców – w wysokości wiarygodnie
oszacowanej kwoty odpisu, w tym także ogólnego, na nieściągalne należności,
- należności od dłużników w przypadku, gdy zachodzi przypuszczenie, że
w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów
dochodzenia i egzekucji tej należności, postępowanie egzekucyjne okazało się
nieskuteczne, a także w przypadku, gdy koszty dochodzenia przewyższają
należność.
W przypadku przekazania należności na drogę postępowania sądowego, należności te można uznać za wątpliwe i w całości aktualizować poprzez dokonanie odpisu aktualizującego.
W wyniku ustania przyczyny dla której dokonano odpisu aktualizującego wartość aktywów o równowartość całości lub odpowiedniej części uprzednio dokonanego odpisu aktualizującego zwiększa się wartość danego składnika aktywów.
Odpisy aktualizujące wartość należności realizowanych na rzecz innych jednostek obciążają zobowiązania wobec tych jednostek.

Należności i zobowiązania oraz inne składniki aktywów i pasywów wyrażone w walutach obcych wycenia się nie później niż na koniec kwartału, według zasad obowiązujących na dzień bilansowy.

Rezerwy – w uzasadnionej, wiarygodnie oszacowanej wartości.

Kapitały (fundusze) własne oraz pozostałe aktywa i pasywa wycenia się w wartości nominalnej.

Wynik finansowy budżetu Gminy ustala się poprzez porównanie w ciągu roku wydatków budżetu ze zrealizowanymi w ciągu roku dochodami budżetu.
Różnica stanowi odpowiednio deficyt lub nadwyżkę budżetu.

Wynik finansowy Urzędu Gminy ustala się poprzez porównanie osiągniętych w danym roku budżetowym przychodów z poniesionymi kosztami.
Różnica stanowi odpowiednio stratę netto lub zysk netto.


§ 3


Zasady i metody amortyzacji środków trwałych:


Przedmioty o okresie używania dłuższym niż 1 rok, lecz o wartości nie przekraczającej 1 000 zł odpisuje się jednorazowo w koszty pod data przekazania do używania w pełnej wartości początkowej i traktuje się jako zużycie materiałów.
Kontrolę i ewidencję tych przedmiotów prowadzi pozaksięgowo pracownik Referatu Budżetu i Finansów prowadzący księgi inwentarzowe Urzędu Gminy w sposób umożliwiający identyfikację każdego przedmiotu oraz miejsca ich użytkowania i osób za nie odpowiedzialnych.

Pozostałe środki trwałe ewidencjonowane na koncie „013” o wartości jednostkowej ponad 1 000 zł do 3 500 zł wprowadza się do ewidencji szczegółowej ilościowo-wartościowej. Odpisy amortyzacyjne ustala się i księguje w sposób uproszczony jednorazowo w pełnej ich wartości początkowej.

Środki trwałe ewidencjonowane na koncie „011” o wartości jednostkowej ponad
3 500 zł wprowadza się do ewidencji ilościowo-wartościowej środków trwałych i amortyzuje metodą liniową za pomocą stawek amortyzacyjnych.
Rozpoczęcie amortyzacji następuje w miesiącu następnym po przyjęciu środka trwałego do używania, a jego zakończenie nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych (umorzeniowych) z wartością początkową środka trwałego lub przeznaczenia go do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia jego niedoboru.
Nie umarza się gruntów oraz dóbr kultury.

Wartości niematerialne i prawne o wartości jednostkowej do 3 500 zł odpisuje się jednorazowo w pełnej ich wartości w koszty.
Kontrolę i ewidencję tych wartości niematerialnych i prawnych prowadzi pozaksięgowo pracownik Referatu Budżetu i Finansów prowadzący księgi inwentarzowe Urzędu Gminy. Natomiast o wartości wyższej wprowadza się do ewidencji ilościowo-wartościowej i amortyzuje za pomocą stawek amortyzacyjnych.

Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz wieczyste użytkowanie gruntu umarza się i amortyzuje jednorazowo za okres całego roku przy zastosowaniu stawek określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.


§ 4
Zasady przechowywania dokumentów i ochrony danych:



Dokumentację przyjętych zasad rachunkowości, księgi rachunkowe, dowody księgowe, dokumenty inwentaryzacyjne i sprawozdania finansowe należy przechowywać w należyty sposób i chronić przed niedozwolonymi zmianami, nieupoważnionym rozpowszechnianiem lub zniszczeniem.

Zatwierdzone roczne sprawozdania finansowe podlegają trwałemu przechowywaniu.

Pozostałe zbiory przechowuje się co najmniej przez okres:

księgi rachunkowe – 5 lat,

karty wynagrodzeń pracowników – przez okres wymaganego dostępu do tych informacji, wynikający z przepisów emerytalnych, rentowych oraz podatkowych, nie krócej jednak niż 5 lat,

dowody księgowe dotyczące wieloletnich inwestycji rozpoczętych, pożyczek, kredytów, roszczeń dochodzonych w postępowaniu cywilnym lub objętych postępowaniem karnym albo podatkowym – przez 5 lat od początku roku następującego po roku obrotowym, w którym operacje i postępowanie zostały ostatecznie zakończone, spłacone, rozliczone lub przedawnione,

dokumentację przyjętego sposobu prowadzenia rachunkowości – przez okres nie krótszy niż 5 lat od upływu jej ważności,

dokumenty inwentaryzacyjne – 5 lat,

pozostałe dowody księgowe i dokumenty – 5 lat,

dowody księgowe i dokumenty związane z realizacją projektów dofinansowanych z funduszy pomocowych – prze okres wynikający z umów, ale nie krótszy niż 5 lat.

Okresy przechowywania ustalone w punkcie 3 oblicza się od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dane zbiory dotyczą.

Opis systemu informatycznego, zawierającego wykaz programów wraz z opisem algorytmów i parametrów oraz programowych zasad ochrony danych, w tym w szczególności metod zabezpieczenia dostępu do danych i systemu ich przetwarzania stanowi załącznik nr 8. do niniejszego zarządzenia.


§ 5


Wykonanie Zarządzenia powierza się Skarbnikowi Gminy.


§ 6


W przypadkach nieuregulowanych niniejszym zarządzeniem stosuje się inne uregulowania wewnętrzne lub ogólne przepisy prawa.


§ 7


Traci moc:
- Zarządzenie Nr 24/2001 Wójta Gminy Białe Błota z dnia 31 grudnia 2001 roku w sprawie instrukcji kontroli wewnętrznej obiegu dowodów finansowo-księgowych w Urzędzie Gminy w Białych Błotach,
- Zarządzenie Nr 63/2003 Wójta Gminy Białe Błota z dnia 28 listopada 2003 roku w sprawie zmiany instrukcji kontroli wewnętrznej obiegu dowodów finansowo – księgowych w Urzędzie Gminy w Białych Błotach,
- Zarządzenie Nr 64/2003 Wójta Gminy Białe Błota z dnia 28 listopada 2003 roku w sprawie ustalenia zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostki samorządu terytorialnego,
- Zarządzenie Nr 65/2003 Wójta Gminy Białe Błota z dnia 28 listopada 2003 roku w sprawie ustalenia zasad rachunkowości dla Urzędu Gminy w Białych Błotach,
- Zarządzenie Nr 8/2004 Wójta Gminy Białe Błota z dnia 14 stycznia 2004 roku w sprawie zmiany instrukcji kontroli wewnętrznej obiegu dowodów finansowo-księgowych w Urzędzie Gminy w Białych Błotach,
- Zarządzenie Nr 55/2005 Wójta Gminy Białe Błota z dnia 30 września 2005 roku w sprawie zmian w zasadach rachunkowości dla Urzędu Gminy Białe Błota oraz w instrukcji wewnętrznej obiegu dowodów finansowo – księgowych w Urzędzie Gminy w Białych Błotach,
- Zarządzenie Nr 72/2007 Wójta Gminy Białe Błota z dnia 16 sierpnia 2007 roku w sprawie zmian zasad rachunkowości oraz w planie kont dla ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych j.s.t.

§ 8


Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Wójt Gminy

Katarzyna Kirstein-Piotrowska




UZASADNIENIE


Wykonując zapis art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U.
z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) Wójt Gminy opracowuje przyjęte przez Urząd Gminy zasady (politykę) rachunkowości.




Wójt Gminy


Katarzyna Kirstein - Piotrowska


Powiadom znajomego