Na
podstawie art. 30 ust 1 i art. 31 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o
samorządzie gminnym (t.j Dz. U. z 2016r. poz. 446 ze zm. poz. 1579)
oraz art. 99 i art. 109 ust.1 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.
poz. 846, 960, 1052, 1206, 1228, 1579 )a także treścią art. 3
ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń
podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków
publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z
udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od
państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U z 2016r. poz.
1454) zarządzam, co następuje:
§1
W
celu zapewnienia poprawności i spójności rozliczeń podatku od
towarów i usług (zwanym w dalszej części „podatkiem VAT”)
w
Gminie Białe Błota i jej jednostkach budżetowych, oraz
samorządowym zakładzie budżetowym ustala się procedury
obowiązujące od dnia 1 stycznia 2017r. w tym zakresie.
§
2
Procedury
określone w niniejszym zarządzeniu obowiązują wszystkie gminne
jednostki budżetowe i samorządowy zakład budżetowy Gminy Białe
Błota wg wykazu stanowiącego załącznik do niniejszego
zarządzenia, sporządzonego z podaniem pełnej oraz skróconej
nazwy jednostki.
§3
Zobowiązuje
się wszystkich dyrektorów oraz kierowników jednostek budżetowych
i
samorządowy zakład budżetowy do dokonania przeglądu dochodów
budżetowych osiąganych przez jednostkę i zawartych umów, pod
kątem opodatkowania podatkiem VAT, a w konsekwencji ich podziału
na
trzy kategorie, tj.;
objętych
zwolnieniem od VAT,
objętych
stawkami VAT (23%, 8%, 5%),
niepodlegających
opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§4
Począwszy
od miesiąca stycznia 2017r. dyrektorzy i kierownicy jednostek
budżetowych i samorządowego zakładu budżetowego wymienionych
w załączniku nr 1 zobowiązani
są do :
prowadzenia
ewidencji i rozliczeń z tytułu podatku VAT związanych z
działalnością prowadzoną przez te jednostki,
sporządzania
„cząstkowych” rejestrów VAT, w których będą ujmowane
czynności (transakcje)
wykonywane
przez te jednostki oraz wartość towarów i usług nabywanych przez
jednostki w związku z prowadzoną przez nie działalnością,
sporządzenie
tzw. „cząstkowych„ deklaracji VAT dotyczących prowadzonej
działalności,
wyznaczenia
osób odpowiedzialnych za prowadzenie spraw w zakresie ewidencji i
rozliczeń podatku VAT, stosownie do art. 31 ustawy z 29 sierpnia
1997 roku – Ordynacji Podatkowej (t.j. Dz. U. z 2015r. poz. 613, z
późn. zm.), i przekazanie tych danych do Wójta Gminy Białe
Błota.
Księgi
rachunkowe prowadzone są przy użyciu programów komputerowych
zatwierdzonych przez Wójta/ Dyrektora/Kierownika w polityce
rachunkowości.
Rejestry
do celów podatku VAT prowadzone są odrębnie w każdej jednostce,
w formie elektronicznej.
Fakturowanie
prowadzone jest według zasad określonych w ustawie z dnia
11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016r.,
poz. 710 z późn. zm).
§5
W
celu prawidłowego rozliczenia podatku VAT przez Gminę Białe Błota
z Urzędem Skarbowym ustala się następujące zasady sporządzania
deklaracji cząstkowych- miesięcznych przez
gminne jednostki budżetowe, samorządowy zakład budżetowy i tym
samym zobowiązuje się dyrektorów/ kierowników do :
dostarczania
ewidencji sprzedaży oraz, jeśli jednostce przysługuje prawo do
odliczeń podatku naliczonego VAT, ewidencji zakupu a także
sporządzonej na ich podstawie deklaracji VAT-7 .Wartość w
deklaracji „cząstkowej” należy wykazać do dwóch miejsc po
przecinku (w złotych i groszach) do Urzędu Gminy Białe Błota w
nieprzekraczalnym terminie do 15-go dnia miesiąca następującego
po miesiącu rozliczeniowym (w przypadku gdy 15-ty dzień miesiąca
przypada na dzień wolny od pracy, dokumenty należy przekazać w
ostatnim pracującym dniu, poprzedzającym dzień 15-ty). Łącznie z
ewidencjami należy przedłożyć odpowiednie wydruki kont
księgowych w zakresie rozliczonego podatku VAT. Ewidencje oraz
wydruki muszą być podpisane przez dyrektora / kierownika i
głównego księgowego jednostki, przekazania obliczonej kwoty
podatku VAT, która jest wynikiem rozliczenia podatku przez
jednostkę, do 15-tego dnia każdego miesiąca za miesiąc
poprzedni, ( w przypadku gdy 15-ty dzień miesiąca przypada na
dzień wolny od pracy, obliczoną kwotę należy przekazać w
ostatnim pracującym dniu, poprzedzającym dzień 15-ty). na
rachunek dochodów Urzędu Gminy Białe Błota Nr 74 8142 1020 0000
3098 2000 0001, w treści przelewu wpisywać „ VAT za miesiąc
…….. – nazwa jednostki”,
w
przypadku braku występowania w danym okresie rozliczeniowym
(miesiącu) czynności podlegających opodatkowaniu – należy
sporządzić „ zerową” deklarację w wyznaczonym wyżej
terminie,
księgi
podatkowe VAT oraz dowody źródłowe dokumentujące ich zapisy,
jednostki budżetowe i samorządowy zakład budżetowy zobowiązane
są przechowywać zgodnie z przepisami art. 112 ustawy o podatku od
towarów i usług tj. do czasu przedawnienia zobowiązań
podatkowych (przez okres 5 lat od końca roku, w którym upływa
termin płatności podatku za okres, którego księgi dotyczą),
przedłożenia
wykazu kont bankowych, na które będzie zwracana nadwyżka podatku
VAT naliczonego nad należnym zgodnie z deklaracją VAT- 7,
dostosowania
polityki rachunkowości do zasad określonych w niniejszym
zarządzeniu, w szczególności w zasadach funkcjonowania kont
związanych z rozliczeniem podatku VAT (podatek należny, podatek
naliczony, rozliczenie podatku, rozliczenie z tyt. podatku VAT z
UGBB).
§6
W
celu ujednolicenia numeracji prowadzonych cząstkowych ewidencji
sprzedaży
i zakupu ustala się w jednostkach następujące ich
oznaczanie:
nazwa
rejestru: rejestr zakupu/ rejestr sprzedaży,
numer
rejestru: kolejny numer(…)/Gmina Białe Błota/ skrócona nazwa
jednostki(…),
okres,
którego dotyczy: miesiąc, rok,
nazwa
podmiotu : Gmina Białe Błota, ul. Szubińska 7, 86-005 Białe
Błota
NIP
(Gminy) 5542841796.
§7
Ustala
się następujące zasady prowadzenia pomocniczych rejestrów
sprzedaży VAT:
rejestr
sprzedaży VAT – prowadzony jest przez wyznaczonego pracownika
jednostki budżetowej oraz samorządowego zakładu budżetowego.
Odpowiedzialnego za prowadzenie spraw w zakresie ewidencji i
rozliczeń podatku VAT, w oparciu o dokumenty źródłowe ( fa VAT)
wystawionych przez jednostkę budżetową i samorządowy zakład
budżetowy dla potwierdzenia uzyskania dochodów budżetu gminy z
tytułu umów cywilno – prawnych (dochody podlegające podatkowi
od towarów i usług),
zapisy
w rejestrze sprzedaży VAT dokonywane są po ujęciu operacji
w
rachunkowości jednostki budżetowej i samorządowego zakładu
budżetowego na podstawie kopii wystawionych faktur VAT. W celu
identyfikacji dowodu źródłowego i powiązania go z zapisem w
rejestrze sprzedaży VAT należy podawać nr pozycji księgowej, pod
którym dowód źródłowy przechowywany jest w zbiorze dowodów
księgowych. Dekretacja dochodów źródłowych muszą zawierać
oznaczenie pozycji zapisu operacji w rejestrze sprzedaży VAT
prowadzonych przez jednostkę budżetową i
samorządowy zakład budżetowy,
w
prowadzonych przez jednostki budżetowe i samorządowy zakład
budżetowy rejestrach sprzedaży VAT ujmuje się tylko i wyłącznie
obroty związane z czynnościami podlegającymi przepisom ustawy o
podatku od towarów i usług, to jest dochody budżetu gminy z
tytułu odpłatnej dostawy towarów i nieodpłatnego świadczenia
usług wymienione w przepisach art. 7, ust.2 i art.8 ust2 ustawy z
dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
§8
Ustala
się następujące zasady prowadzenia pomocniczych rejestrów zakupów
VAT:
pomocnicze
księgi podatkowe – rejestry zakupów
VAT
w jednostkach budżetowych i samorządowym zakładzie budżetowym,
należy prowadzić w taki sposób aby możliwe było na ich
podstawie sporządzenie deklaracji VAT-7. W rejestrze zakupów VAT
prowadzonych przez jednostki budżetowe i samorządowym
zakładzie budżetowym ujmowane są wszystkie wydatki budżetowe
Gminy potwierdzone prawidłowymi fakturami VAT, w podziale na
wydatki bieżące i majątkowe, które uprawniają Gminę do
odliczenia podatku naliczonego VAT w całości lub w części. Dane
te są niezbędne do ustalenia wysokości kwoty podatku naliczonego
w deklaracji podatkowej składanej przez Gminę,
zapisy
w rejestrze zakupów VAT dokonywane są po ujęciu danego wydatku w
ewidencji księgowej jednostki budżetowej i samorządowego zakładu
budżetowego na podstawie oryginału otrzymanej faktury VAT. Dowody
źródłowe przechowywane są w księgach rachunkowych jednostki
budżetowej i samorządowym zakładzie budżetowym.
W celu identyfikacji dowodu źródłowego i powiązania go z
zapisami w księgach, pod którą dana operacja została ujęta w
ewidencji księgowej jednostki i pod którym oryginał faktury VAT
przechowywany jest w zbiorze dowodów księgowych. Dekretacje
otrzymywanych zewnętrznych dowodów źródłowych muszą zawierać
oznaczenie pozycji zapisu operacji w rejestrze zakupu VAT
prowadzanych przez jednostkę budżetową i samorządowy zakład
budżetowy,
jednostki
budżetowe i samorządowy zakład budżetowy, odpowiedzialne są za
prawidłowość przyjmowanych faktur podatkowych, to jest za
wymaganie od dostawców podawania w nich pełnych nazw odbiorców
oraz za weryfikację dostawców, czy są uprawnieni do wystawiania
faktur VAT, w rozumieniu przepisów art. 106a-106q
ustawy
o podatku od towarów i usług. Jednostki budżetowe i
samorządowy zakład budżetowy Gminy nie mogą akceptować faktur
VAT w formie elektronicznej.
§9
Określa
się następujące zasady zawierania umów z kontrahentami:
od
dnia 1 stycznia 2017 roku wszystkie umowy z kontrahentami zawierane
będą w imieniu Gminy Białe Błota. Umowy cywilnoprawne (np.
najmu) zawierane przez jednostki w imieniu i na rzecz gminy muszą
zawierać właściwe dane identyfikacyjne podmiotu je zawierającego,
czyli: pełną nazwę gminy, jej adres i jej NIP (oraz dane
jednostki jako podmiotu reprezentującego gminę, czyli pełną
nazwę jednostki wraz z jej adresem, a także podpis dyrektora
jednostki z upoważnienia Wójta Gminy Białe Błota, umowy zawarte
przed 1 stycznia 2017 roku, faktury wystawione z nazwą, adresem
oraz NIP tylko jednostki (bez nazwy i NIP Gminy), będą uznawane za
prawidłowe. Natomiast nowo zawierane umowy, po wejściu w życie
niniejszego zarządzenia, powinny być zawierane z danymi, o których
mowa w §8 i w §9.
§10
Faktury
wystawiane przez jednostki muszą zawierać wszystkie niezbędne
elementy, o których mowa w art. 106 e ustawy o VAT. Przy czym ustala
się, że dane identyfikacyjne podmiotu dokonującego transakcji
sprzedaży bądź zakupu wpisywane będą na fakturach następująco:
FAKTURA
SPRZEDAŻY
Sprzedawca:
Gmina Białe Błota
ul.
Szubińska 7
86-005
Białe Błota
NIP:
5542841796
Wystawca-
Jednostka org. gminy/ zakład budżetowy
(jej
nazwa i adres)
Rachunek
bankowy wystawcy
|
FAKTURA
NABYCIA
Nabywca:
Gmina Białe Błota
ul.
Szubińska 7
86-005
Białe Błota
NIP:
5542841796
Odbiorca-
Jednostka org. gminy/ zakład budżetowy
(jej
nazwa i adres)
|
§11
Wszelkie
odpłatne czynności jednostek wymienionych w załączniku, na rzecz
Gminy (i na odwrót), a także odpłatne czynności dokonywane
pomiędzy tymi jednostkami (w tym refakturowanie, dostawa mediów,
najem sal), dokumentowane powinny być notą księgową i nie powinny
być ujmowane w ewidencjach sprzedaży ani w cząstkowych
deklaracjach VAT-7 składanych przez te jednostki Gminie. Nie dotyczy
to jednak odpłatnych świadczeń, jeśli stroną takiej transakcji
będzie inna jednostka samorządu terytorialnego (inna gmina, powiat,
województwo samorządowe). Wówczas taką transakcję dokumentuje
się fakturą, a wynikające stąd kwoty należy ujmować w
ewidencjach sprzedaży oraz w cząstkowych deklaracjach VAT-7
składanych przez te jednostki.
§12
W
przypadku posiadania kas rejestrujących należy doprowadzić do
poprawności drukowanych danych identyfikacyjnych na dokumentach
generowanych przez te kasy (paragonach fiskalnych, raportach),
poprzez zgłoszenie tej sprawy serwisantowi kas i dostosowanie się
do jego zaleceń. W pozostałych jednostkach nieposiadających
kas rejestrujących zobowiązuje się ich dyrektorów/kierowników
do przeanalizowania przepisów prawnych w zakresie ewentualnego
obowiązku zainstalowania kas rejestrujących. Informacje w tym
zakresie należy przekazać w formie pisemnej do Wójta Gminy Białe
Błota.
Jednostki
organizacyjne Gminy, które były zobowiązane, zgodnie
z przepisami prawa, do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot
podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, mogą
nadal wykorzystywać posiadane kasy, jeżeli rozpoczęły
prowadzenie ewidencji i kasy były przez nie wykorzystywane na dzień
poprzedzający dzień wspólnego rozliczania z Gminą, jednak nie
dłużej niż do 31 grudnia 2018 roku.
Jednostki
organizacyjne, które ni były zobowiązane, zgodnie z przepisami
prawa, do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego
przy zastosowaniu kas rejestrujących, a dokonują sprzedaży na
rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej
oraz rolników ryczałtowych, o których mowa w art. 2
pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług, od 1 stycznia 2017
roku są zobowiązane do ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
§13
W
przypadku, gdy jednostka, zakład dotychczas rozlicza się
samodzielnie z podatku VAT z Urzędem Skarbowym i składa mu
bezpośrednio deklaracje VAT -7, należy dokonać wyrejestrowania się
z rejestru podatników VAT do końca roku 2016.
§14
Wprowadza
się do stosowania prewspółczynnik, zezwalający na odliczanie
podatku należnego przy nabyciu towarów i usług dotyczących
działalności gospodarczej opodatkowanej stawkami VAT przy
prowadzeniu przez jednostki działalności mieszanej.
Prewspółczynnik
ustala się procentowo jako roczny obrót z działalności
gospodarczej w rocznym obrocie z działalności gospodarczej
powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym
wartość dotacji, subwencji i innych opłat o podobnym
charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez
jednostkę działalności innej niż gospodarcza.
Dopuszcza
się zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy o VAT stosowanie wyliczeń
prewspółczynnika indywidualnego, który w sposób bardziej
reprezentatywny będzie odzwierciedlał specyfikę wykonywanej przez
jednostki działalności.
§
15
W
celu prawidłowego i terminowego wystawiania faktur VAT ze sprzedaży
towarów i usług, sporządzania rejestrów zakupu i sprzedaży,
deklaracji rozliczeniowych, przelewów należnych budżetowi państwa,
podatków, faktur i not obciążeniowych, ustala się następujący
obieg dokumentów w Urzędzie Gminy Białe Błota.:
pracownicy
merytoryczni zobowiązani są do dostarczania do Referatu Budżetu
wszelkich dokumentów potwierdzających obowiązek wystawienia
faktury sprzedaży lub noty obciążeniowej niezwłocznie po ich
podpisaniu przez strony,
wszystkie
faktury VAT, faktury korygujące, noty obciążeniowe i noty
korygujące potwierdzające fakt zakupu składników majątkowych,
bieżących oraz zakupu usług winny być opisane przez pracowników
merytorycznych i składane w Referacie Budżetowym. Na dowód
wpływu dokumentów, o których mowa wyżej, na każdym z nich
umieszcza pieczęć z data wpływu do Urzędu Gminy.
pracownicy
merytoryczni zobowiązani są do:
sprawdzenia
faktur i ich zgodność za stanem faktycznym,
dokonania
dokładnego opisu faktury,
kwalifikowania
do wydatku strukturalnego i sprawdzania wskazanie pozycji w
budżecie w zakresie płatności,
przekazywania
niezwłocznie opisanych faktur zakupów towarów
i
usług do Referatu Budżetu umożliwiając uregulowanie zobowiązań
w terminie.
§16
Agregacja
danych zawartych w cząstkowych rejestrach sprzedaży i zakupu
prowadzonych dla celów prawidłowego sporządzenia cząstkowych
deklaracji VAT-7, dostarczonych przez jednostki oraz Urząd,
następować będzie w zbiorczym rejestrze sprzedaży i zakupu w
Urzędzie Gminy Białe Błota przez pracownika zajmującego się
rozliczaniem podatku VAT i sporządzaniem skonsolidowanej deklaracji
podatkowej dla właściwego Urzędu skarbowego do 25 dnia miesiąca
następującego po miesiącu rozliczeniowym, oraz dokona zapłaty
podatku wynikającego z deklaracji dla Gminy Białe Błota.
§17
Wykonanie
powyższego zarządzenia powierza się Kierownikom i Dyrektorom
jednostek budżetowych podległych Gminie Białe Błota i
Kierownikowi samorządowego zakładu budżetowego.
§18
Nadzór
nad prawidłowym wykonaniem zarządzenia powierza się Skarbnikowi
Gminy Białe Błota.
§19
Zarządzenie
niniejsze należy traktować jako jeden z elementów polityki
rachunkowości Gminy .
Zobowiązuje
się dyrektorów, kierowników gminnych jednostek budżetowych
i samorządowego zakładu budżetowego do ścisłego
przestrzegania postanowień niniejszego zarządzenia oraz
uwzględnienia jego zapisów w polityce rachunkowości jednostki.
§20
Zarządzenie
wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017r.
UZASADNIENIE
Zgodnie
z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29
września 2015 roku (sygn.C-276/14) podmioty prawa publicznego, w tym
gminne jednostki budżetowe nie mogą być uznane za podatników
podatku od towarów i usług, ponieważ nie spełniają kryterium
samodzielności w prowadzeniu działalności gospodarczej. Stanowisko
TSUE zostało potwierdzone także w uchwale Naczelnego Sądu
Administracyjnego z dnia 26 października 2015 roku (sygn. I FPS
4/15), w której stwierdzono, iż samorządowy zakład budżetowy nie
ma osobowości prawnej, nie ponosi także odpowiedzialności za
zobowiązania (ponosi ją jednostka samorządu terytorialnego), a
wydzielenie mienia na rzecz zakładu budżetowego ma jedynie
charakter organizacyjny.
W
celu zapewnienia poprawności i spójności rozliczeń podatku od
towarów i usług w Gminie Białe Błota i jej jednostkach
organizacyjnych opracowane zostały zarządzeniem szczegółowe
procedury obowiązujące w tym zakresie.
Zarządzenie
nakłada na kierowników jednostek organizacyjnych określone
obowiązki w zakresie organizacji rozliczeń podatków od
towarów i usług.
Zał. nr 1 Gminne Jednostki Budżetowe