XXXII/402/2005
jakiego organu | Rady Gminy Białe Błota |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | wydania opinii o propozycji zmiany granic gminy wynikającej z uchwały Rady Miasta Bydgoszczy nr LI/1047/05 z dnia 29 czerwca 2005 r. |
na podstawie | art. 4b ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami: Dz.U. z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz.1568, z 2004 r., Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz.1203) uchwala się co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
§2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Bronisław Balcerowski
UZASADNIENIE
W dniu 29 czerwca 2005 roku Rada Miasta Bydgoszczy podjęła uchwałę nr LI/1047/2005 o przystąpieniu do
procedury zmiany granic Bydgoszczy, polegającej na włączeniu do granic miasta Bydgoszczy części obszarów
gmin Białe Błota, Sicienko i Osielsko.
W dniu 14 lipca 2005 roku do Urzędu Gminy w Białych Błotach wpłynęło pismo Prezydenta Bydgoszczy z prośbą o przekazanie uchwały Rady Gminy Białe Błota opiniującej proponowane zmiany zgodnie z dyspozycją art. 4b, ust. 1, pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym.
Powody podjęcia uchwały nr LI/1047/2005 podane w załącznikach do uchwały i jej uzasadnieniu są w większości bezzasadne i nielogiczne.
W uzasadnieniu pisze się:
1. „Potrzeba korekty granic administracyjnych Miasta Bydgoszczy zawarta jest w obowiązującym Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Bydgoszczy uchwalonym Uchwałą Nr XLVI/980/05 z dnia 27 kwietnia 2005 roku.”
Faktycznie w „Studium” jedynie w punkcie „3.5.2.7 Komunikacja lotnicza” jest wzmianka „Proponuje się dokonać zmiany granic administracyjnych miasta, celem zachowania całego lotniska w obszarze Gminy Bydgoszcz”, która zresztą jest w swej wymowie tendencyjna. Faktycznie zdecydowana większość pasa startowego (stanowiącego własność wojska) oraz cały terminal lotniczy wraz z infrastrukturą towarzyszącą znajdują się na terenie gminy Białe Błota (patrz: załącznik graficzny do uzasadnienia). Nie może więc być mowy o „zachowaniu” lotniska w Bydgoszczy. Bardziej uzasadniona była by teza o „zachowaniu” lotniska w Białych Błotach.
Ponadto w „Studium” w punkcie „3.11.2.1 Stan istniejący – uwarunkowania” istnieje zapis „Szczególny przypadek występuje również w przypadku lotniska w Bydgoszczy, zlokalizowanego częściowo na terenie Bydgoszczy, a częściowo na terenie gminy Białe Błota” z którego bezpośrednio nie wynika potrzeba zmiany granic.
Nadmienić należy, że rozwiązania proponowane w uchwalonym „Studium” nie było konsultowane z gminami sąsiednimi, czym naruszono art. 11, pkt.8 b ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
2. „Zasadność dokonania tych zmian wynika z potrzeby doprowadzenia do zgodności w funkcjonowaniu niektórych terenów ze stanem faktycznym, uproszczeniem działań administracyjnych oraz zabezpieczeniu niezbędnych terenów pod rozwój infrastruktury.”
Zwrot o doprowadzeniu „do zgodności w funkcjonowaniu niektórych terenów ze stanem faktycznym” zawiera sprzeczność i jako nielogiczny nie stanowi żadnego uzasadnienia.
Tereny gminy Białe Błota objęte projektem zmiany granic to w większości tereny Lasów Państwowych i podzielenie obrębów leśnych pomiędzy dwie gminy nie uprości, a skomplikuje procedury administracyjne. Tereny Skarbu Państwa należące do wojska są terenami zamkniętymi i w całości leżą na terenie gminy Białe Błota. Nie może więc być mowy o żadnym „uproszczeniu działań” . Terminal lotniczy z infrastrukturą towarzyszącą i ulicą dojazdową zostały zbudowane w całości na terenie gminy Białe Błota, a zajęte tereny są wykorzystane w całości i nie ma możliwości przeznaczania ich pod „rozwój infrastruktury”.
Zamiar przeznaczania terenów lasów ochronnych „pod rozwój infrastruktury” jest godny potępienia i mając na względzie zamiary Rady Miasta Bydgoszczy należy uznać przekazanie tych terenów pod jej wpływy za wręcz niedopuszczalne.
2. „Zmiana granicy miasta zapewni Bydgoszczy zachowanie jednorodnego układu osadniczego i przestrzennego, z uwzględnieniem infrastruktury społecznej i technicznej, co jest zgodne z art. 4 ust. 3 i 4 ustawy o samorządzie gminnym.” Wprowadzenie proponowanej zmiany skutkować będzie „przeniesienie” 5 rodzin (łącznie 11 mieszkańców) Trzcińca z gminy Białe Błota do Bydgoszczy. Korzystają oni z sieci drogowej, wodno-kanalizacyjnej gminy Białe Błota. Do szkół, ośrodka zdrowia, urzędu gminy, kościoła i sklepów w Białych Błotach mają około 2,5 km. Do takich samych obiektów w Bydgoszczy mają od 4,5 do 7 km. Aby przedostać się do Bydgoszczy muszą przejechać wzdłuż całą miejscowość Trzciniec. Tak więc propozycja zmiany granic jest całkowicie sprzeczna z tezą postawioną w uchwale Rady Miasta Bydgoszczy.
Dotychczasowe przedsięwzięcia infrastrukturalne realizowane przez różne podmioty zaspokajające potrzeby mieszkańców Bydgoszczy poprzez teren gminy Białe Błota nie napotykały żadnych przeszkód formalnych, a wręcz stawały się płaszczyzną współpracy i porozumienia pomiędzy tymi gminami.
Na skutek wprowadzenia zmian gmina Białe Błota stracić może bez żadnej rekompensaty około 600 tys. rocznie podatku od nieruchomości, co stanowi 8% dochodów własnych gminy.
Powierzchnia gminy może zmniejszyć się o 7,4% a lesistość spadnie z 53,2% do 51% powierzchni, co nie jest bez znaczenia przy obliczaniu subwencji i postrzeganiu gminy na zewnątrz.
Nadanie określonych walorów przedmiotowym terenom nie wynikało w najmniejszym stopniu z działań samorządu Bydgoszczy, a było efektem działania instytucji państwowych i podmiotów gospodarczych przy przychylnym wsparciu gminy Białe Błota.
Zgodnie z przepisami art. 4b, ust. 1, pkt 2 ustawy o samorządzie terytorialnym na terenie gminy Białe Błota przeprowadzono konsultacje z mieszkańcami gminy. Mieszkańcy w głosowaniu odpowiedzieli na pytanie o treści „Czy jesteś za zmianą granic Gminy Białe Błota polegającą na włączeniu do Miasta Bydgoszczy terenów Gminy Biała Błota, określonych w uchwale nr LI/1047/05 Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 29 czerwca 2005r.?”
W konsultacjach wzięło udział 3 480 mieszkańców na ogólną liczbę 9 762 uprawnionych co stanowi 35,6% uprawnionych. Głosów nieważnych było 10.
Na zadane pytanie 18 (0,4 %) głosów ważnych było z odpowiedzią „tak”,
3 447 (99,3 %) głosów ważnych było z odpowiedzią „nie”,
5 (0,1%) głosów ważnych było z odpowiedzią „wstrzymuję się”.
Głosów nieważnych było 10 (0,2 %).
Konsultacje zostały przeprowadzane we wszystkich sołectwach gminy.
Biorąc pod uwagę wynik konsultacji społecznych i przedstawione wyżej względy merytoryczne uchwalenie negatywnej opinii wobec projektu zmiany granic jest w pełni uzasadnione.
Przewodniczący Rady Gminy