W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Białe Błota

ul. Szubińska 7

86-005 Białe Błota

tel. (+48) 52 311 17 00
fax (+48) 52 311 17 33

Wykaz telefonów bezpośrednich

EBOI: bialeblota.eboi.pl

serwis www: bialeblota.pl

NIP URZĄD 9531044265
NIP GMINA  5542841796

e-mail: sekretariat@bialeblota.eu

XXXVIII/471/2006

Szczegóły
jakiego organu Rady Gminy Białe Błota
z dnia
w sprawie Statutu Sołectwa Łochowice
na podstawie art. 35 ust. 1 i 3, art. 40 ust. 2, pkt 1, art. 41 ust. 1, art. 48, ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami: Dz.U. z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz.1568, z 2004 r., Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz.1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128) uchwala się, co następuje:
status uchwały uchylona
Uwagi * Uchwała traci moc w związku z podjęciem uchwały nr RGK.0007.153.2017 Rady Gminy Białe Błota z dnia 28.11.2017 r. w sprawie Statutu Sołectwa Łochowice.

Uchwała nr XXXVIII/ 471 /2006
Rady Gminy Białe Błota
z dnia 30 marca 2006 r.

 

w sprawie Statutu Sołectwa Łochowice

 

Na podstawie art. 35 ust. 1 i 3, art. 40 ust. 2, pkt 1, art. 41 ust. 1, art. 48, ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami: Dz.U. z 2002 r. Nr 23, poz.220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz.1568, z 2004 r., Nr 102, poz. 1055,  Nr 116, poz.1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128) uchwala się, co następuje:

 

 

Statut Sołectwa Łochowice

 

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

 

§1.1. Sołectwo Łochowice jest jednostką pomocniczą Gminy Białe Błota.

2. Obszar Sołectwa Łochowice obejmuje miejscowość Łochowice w Gminie Białe Błota. Obszar sołectwa Łochowice przedstawia mapa stanowiąca załącznik do niniejszego Statutu.

 

§ 2. Niniejszy statut określa organizację, zadania i zakres działania sołectwa Łochowice a w tym:

a) sprawy wymienione w art. 35 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym;

b) kompetencje organów sołectwa w sprawach wymienionych w art. 48 ust.1 ustawy o samorządzie gminnym,

c) zasady przydziału środków finansowych dla sołectwa

 

§ 3. Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:

a)        Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Białe Błota;

b)        Sołectwie - należy przez to rozumieć Sołectwo Łochowice w Gminie Białe Błota;

c)        statucie gminy - należy przez to rozumieć statut Gminy Białe Błota;

d)        radzie lub Radzie Gminy - należy przez to rozumieć Radę Gminy Białe Błota;

e)        wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Białe Błota;

f)        zebraniu wiejskim - należy przez to rozumieć Zebranie Wiejskie Sołectwa Łochowice;

g)        sołtysie - należy przez to rozumieć Sołtysa Sołectwa Łochowice;

h)       radzie sołeckiej - należy przez to rozumieć Radę Sołecką Sołectwa Łochowice;

i)         roku bazowym - należy przez to rozumieć rok poprzedzający rok budżetowy;

j)         roku budżetowym - należy przez to rozumieć rok, na który uchwalany jest budżet.

 

Rozdział 2

Cele i zakres działania sołectwa

 

§ 4. Podstawowym celem utworzenia i działania sołectwa jest zapewnienie jego mieszkańcom udziału we wspólnocie samorządowej, poprzez podejmowanie działań i rozstrzygnięć, należących do zakresu działania sołectwa, określonych w niniejszym Statucie Gminy Białe Błota i przepisami prawa.

 

§ 5. Do zakresu działań sołectwa należy w szczególności:

1. Inicjowanie działań organów gminy we wszystkich sprawach wchodzących w zakres zadań własnych gminy.

2. Opiniowanie na wniosek Rady Gminy lub Wójta projektów rozstrzygnięć organów gminy dotyczących sołectwa, a w tym:

a)        ochrony zdrowia, oświaty, kultury, zabezpieczenia infrastruktury technicznej (woda, kanalizacja, gaz, energia elektryczna), ochrona środowiska;

b)        zarządzania i korzystanie z mienia komunalnego, przysługującemu sołectwu;

c)        rozporządzania przez sołectwo dochodami z mienia komunalnego;

d)        kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz projektów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy w części dotyczącej sołectwa;

e)        uchwalanych przez radę gminy programów gospodarczych dotyczących sołectwa;

f)        budżetu gminy, w części dotyczącej sołectwa;

g)        określania przez Radę Gminy lub Wójta zasad zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych stanowiących własność gminy, a położonych na terenie sołectwa;

h)       uchwalania i zmian statutu gminy i sołectwa (konsultacje społeczne);

3. Konsultowanie spraw podlegających uregulowaniu w drodze przepisów gminnych, a dotyczących rozmieszczania przystanków komunikacji zbiorowej, sieci połączeń oraz rozkładów jazdy na terenie sołectwa oraz innych spraw związanych z drogami publicznymi.

4. Podejmowanie rozstrzygnięć w zakresie:

a)        szczegółów dotyczących zarządzania i korzystania z mienia komunalnego przekazanego sołectwu oraz rozporządzania dochodami z tego źródła, zgodnie z postanowieniami niniejszego Statutu i Statutu Gminy Białe Błota oraz odpowiednimi ustwami,

b)        określania przeznaczenia środków przydzielonych z budżetu gminy na realizację zadań sołectwa,

c)        proponowanie nazw oraz zmian nazewnictwa ulic i placów na terenie sołectwa.

 

Rozdział 3

Organy Sołectwa

§ 6. Organami sołectwa są:

1.        zebranie wiejskie - organ uchwałodawczy

2.   sołtys - organ wykonawczy

 

§ 7. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka.

 

§ 8. Kadencja sołtysa i rady sołeckiej trwa cztery lata.

 

Rozdział 4

Kompetencje i organizacja organów sołectwa

Kompetencje i organizacja Zebrania Wiejskiego

 

§ 9.1. Do zakresu działania zebrania wiejskiego należy podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach określonych w § 5 niniejszego statutu, za wyjątkiem rozstrzygania w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

2. Do wyłącznych kompetencji zebrania wiejskiego należy:

a) wybór sołtysa i rady sołeckiej oraz ich odwołanie;

b) powoływanie stałych i doraźnych komisji na potrzeby zebrania wiejskiego, określenie zakresu ich działania i kompetencji oraz ich odwoływanie;

c) określenie szczegółowych zasad zarządzania i korzystania z mienia gminnego będącego we władaniu sołectwa z zachowaniem postanowień niniejszego statutu;

d) zatwierdzenie projektu podziału funduszu sołeckiego na poszczególne zadania i przyjęcie sprawozdania z jego wykonania;

e) wyrażenia stanowiska sołectwa w sprawach określonych przepisami prawa lub gdy o zajęcie stanowiska przez sołectwo wystąpi organ gminny;

f) prawo składania wniosków o przekazanie mienia komunalnego.

§10.1. Do udziału w zebraniu wiejskim uprawnieni są wszyscy stali mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze do rady, którzy odnotowują swoją obecność na wyłożonej liście, stanowiącej załącznik do protokołu zebrania wiejskiego.

2. Zebranie wiejskie jest ważne:

a) gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni;

b) po stwierdzeniu przez prowadzącego zebranie wiejskie jego prawomocności (quorum).

 

§ 11. Członkowie zebrania wiejskiego mają prawo:

a) inicjatywy uchwałodawczej i głosowania;

b) udziału w dyskusji nad sprawami objętymi porządkiem obrad;

c) zadawanie pytań i stawiania wniosków;

d) żądania utrwalenia w protokole zebrania własnych spostrzeżeń i inicjatyw;

e) zgłaszania kandydatur;

f) kandydowania i wybierania.

 

§ 12.1. Zebranie wiejskie zwołuje sołtys:

a) z inicjatywy własnej;

b) na pisemny wniosek 20 mieszkańców sołectwa;

c) na pisemny wniosek rady sołeckiej;

d) na pisemny wniosek organu gminy.

2. Sołtys najpóźniej na 7 dni przed dniem zebrania wiejskiego podaje do publicznej wiadomości datę i miejsce zebrania.

3. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt. b, c i d termin zebrania wiejskiego wyznaczany jest nie później niż na 14- ty dzień od daty złożenia wniosku.

 

§ 13.1. Obrady zebrania wiejskiego prowadzi sołtys.

2. Jeżeli sołtys nie może prowadzić zebrania wiejskiego, wyznacza zastępcę spośród członków rady sołeckiej.

3. Porządek obrad ustala sołtys po zasięgnięciu opinii rady sołeckiej.

4. Porządek obrad może być zmieniony lub uzupełniony na wniosek każdego członka zebrania wiejskiego, zgłoszony nie później niż przed przyjęciem (przegłosowaniem) porządku obrad.

5. Głosu w dyskusji udziela prowadzący zebranie wiejskie.

6. Przebieg obrad zebrania wiejskiego jest protokołowany.

7. Protokół z zebrania wiejskiego podpisuje sołtys i protokołujący

 

§ 14.1. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym chyba, że inne przepisy lub statut sołectwa stanowią inaczej.

2. Uchwały zebrania wiejskiego podpisuje sołtys.

3. Sołtys obowiązany jest do przedłożenia radzie uchwał zebrania wiejskiego w terminie 14 dni od daty ich podjęcia.

 

§ 15.1. Sołtys wykonuje uchwały zebrania wiejskiego oraz inne zadania określone przepisami prawa i uchwałami organów gminy.

2. Do zadań sołtysa należy w szczególności:

a) reprezentowanie sołectwa na zewnątrz;

b) zwoływanie zebrań wiejskich;

c) przygotowywanie projektów uchwał zebrania wiejskiego;

d) wykonywanie uchwał zebrania wiejskiego oraz przedkładanie sprawozdań z działalności sołtysa i rady sołeckiej;

e) gospodarowanie mieniem przekazywanym Sołectwu;

f) przygotowanie rocznego projektu podziału funduszu sołeckiego oraz składanie sprawozdania zebraniu wiejskiemu z jego wykonania;

g) zwoływanie posiedzeń rady sołeckiej.

 

§ 16.1. Działalność sołtysa wspomaga rada sołecka, która ma charakter opiniodawczy i doradczy.

2. Rada sołecka składa się z 5 osób.

3. Rada sołecka wybiera spośród swego grona przewodniczącego i sekretarza.

 

§ 17. Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał .

 

Rozdział 5

Zasady i tryb wyboru sołtysa i rady sołeckiej

 

§ 18. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej są bezpośrednie i odbywają się w głosowaniu tajnym, spośród nieograniczonej liczby kandydatów.

 

§ 19.1. Prawo wybierania (czynne prawo wyborcze) sołtysa i członków rady sołeckiej ma  każdy stały mieszkaniec sołectwa  uprawniony do głosowania do rady gminy w świetle  przepisów ustawy z 16 lipca 1998 r „Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw” (Dz.U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1547 z późn. zm.) obowiązujących  na dzień wyborów.

2.        Przy ustalaniu faktu stałego zamieszkania stosuje się odpowiedni przepis kodeksu  cywilnego.

 

 § 20. Prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze) przysługuje osobie mającej czynne prawo wyborcze.

 

§ 21 Nie mają prawa wybierania osoby:

a) pozbawione praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądowym,

b) ubezwłasnowolnione prawomocnym orzeczeniem sadowym.

 

§ 22.1. Wybory sołtysa i  członków rady sołeckiej zarządza się nie później niż na 30 dni przed upływem ich kadencji.

2. Zebranie wiejskie dla wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej zwołuje wójt, nie później niż 14 dni przed upływem ich kadencji. W tym celu wójt określa datę, miejsce i godzinę I i II terminu zebrania oraz zawiadamia mieszkańców sołectwa.

 

 § 23.1. Wyborcze zebranie wiejskie otwiera ustępujący sołtys, w razie jego nieobecności ustępujący przewodniczący rady sołeckiej a w przypadku ich nieobecności osoba wyznaczona przez Wójta.

2. Przewodniczącego zebrania wyborczego wybiera zebranie wiejskie  w głosowaniu jawnym.

 

§ 24.1. Dla dokonania ważnego wyboru sołtysa i rady sołeckiej w pierwszym terminie wymagana jest obecność co najmniej 20 % stałych mieszkańców sołectwa (quorum). Obecność stwierdza się na podstawie wyłożonej do podpisu listy.

2. W celu stwierdzenia prawomocności zebrania dla dokonania wyboru i kontynuowania dalszych czynności wyborczych, przewodniczący zebrania zamyka listy obecności i na ich podstawie stwierdza prawomocność zebrania. Fakt ten odnotowuje się w protokole. Lista obecności stanowi załącznik do protokołu zebrania.

3. W dalszej kolejności przewodniczący wiejskiego zebrania wyborczego:

a) poddaje pod głosowanie porządek obrad

b) poddaje pod głosowanie kandydatury do Komisji Wyborczej

c) w przypadku braku quorum w I terminie zebrania, przewodniczący zamyka zebranie i ogłasza II termin zebrania.

4. Wybory w II turze mogą być zarządzone bez względu na liczbę obecnych.

5. II tura wyborów może rozpocząć się nie wcześniej, niż po piętnastu minutach lecz nie później niż po 30 minutach od zakończenia zebrania w I turze.

6. W II terminie procedurę, określoną w ustępie 2 i 3 pkt. a i c ponawia się.

 

§ 25.1. Wybory przeprowadza komisja wyborcza w składzie 3 członków, wybranych spośród obecnych na zebraniu, posiadających prawo wybierania sołtysa i członków rady sołeckiej.

2.        Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej.

3.        Wybór członków komisji wyborczej odbywa się w głosowaniu jawnym.

4.        Członkami komisji zostają kandydaci, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów. Komisja wybiera ze swojego grona przewodniczącego, który przejmuje prowadzenie wyborczego zebrania wiejskiego na czas przeprowadzenia wyborów.

 

§ 26.1. Do zadań komisji wyborczej należy:

a) czuwanie nad przestrzeganiem prawa wyborczego sołectwa, określonego w niniejszym statucie oraz rozstrzyganie wątpliwości prawnych i podejmowanie decyzji w tym zakresie

b) przyjęcie zgłoszeń kandydatów i przygotowanie kart do głosowania

c) przyjęcie od kandydujących pisemnych oświadczeń o przysługującym im prawie wybieralności

d) przeprowadzenie głosowania

e) ustalenie wyników wyborów

f) sporządzenie protokołu z przeprowadzonych wyborów

g) zajęcie stanowiska w przypadku zakwestionowania ważności wyborów.

2. Protokół, stwierdzający dokonanie wyborów podpisują przewodniczący Komisji Wyborczej oraz jej członkowie i podają go bezzwłocznie do publicznej wiadomości.

3. Protokół z przeprowadzonych wyborów stanowi załącznik do protokołu wyborczego zebrania wiejskiego.

 

§ 27.1. Wybory sołtysa i członków rady sołeckiej odbywają się spośród nieograniczonej liczby kandydatów, mających prawo wybieralności. Kandydatów zgłasza się ustnie na wyborczym zebraniu wiejskim.

2. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków rady sołeckiej.

3. W lokalu, gdzie przeprowadza się wybory, wydziela się miejsca zapewniające tajność głosowania.

4. Przewodniczący komisji wyborczej odpowiada za utrzymanie porządku i spokoju w czasie głosowania.

5. Wójt gminy zapewnia materiały i środki techniczne do przeprowadzenia głosowania oraz niezbędne środki dla utrzymania porządku i spokoju w czasie głosowania.

 

§ 28.1. Po zarejestrowaniu przez komisję wyborczą wszystkich kandydatów, przewodniczący komisji zgłasza wyborczemu zebraniu wiejskiemu wniosek o zamknięcie listy kandydatów.

2. Wniosek podlega przegłosowaniu zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym. Fakt ten odnotowuje się w protokole zebrania.

3. Przewodniczący komisji odbiera od kandydatów oświadczenia, o których mowa w §. 26 ust. 1 pkt. c , które stanowią załącznik do protokołu wyborów

4. Przed rozpoczęciem głosowania komisja sprawdza, czy urna do głosowania jest pusta, po czym zamyka ją i opieczętowuje pieczęcią Urzędu Gminy oraz ustala liczbę otrzymanych kart do głosowania.

5. Od chwili opieczętowania aż do zakończenia głosowania urny otwierać nie wolno.

6. Przed przystąpieniem do głosowania członek zebrania okazuje komisji wyborczej dokument umożliwiający stwierdzenie jego tożsamości.

7. Członek zebrania potwierdza otrzymanie karty do głosowania własnoręcznym podpisem.

8. Komisja wydaje karty do głosowania opatrzone pieczęcią Urzędu Gminy.

9. Głosowanie odbywa się poprzez postawienie znaku „X”  obok nazwiska kandydata na sołtysa lub co najmniej jednego z kandydatów na członka rady sołeckiej.

 

§ 29.1. W przypadku głosowania na sołtysa za nieważny uznaje się głos, jeżeli na karcie do głosowania postawiono znak „X” obok nazwiska dwóch lub więcej kandydatów na sołtysa oraz gdy nie postawiono żadnego znaku ”X”.

2. W przypadku głosowania do rady sołeckiej za nieważny uznaje się głos, gdy postawiono znak „X” więcej niż na pięciu kandydatów do rady sołeckiej lub nie postawiono żadnego znaku „X"

3. Kart do głosowania przedartych całkowicie nie bierze się pod uwagę przy obliczaniu oddanych głosów.

 

§ 30.1. Za wybranego sołtysa uważa się kandydata, który uzyskał największą liczbę głosów (zwykła większość).

2. Za wybranych członków rady sołeckiej uważa się kandydatów, którzy uzyskali kolejno największą liczbę głosów.

3. Jeżeli liczba głosów za dwoma lub więcej kandydatami jest równa, a tylko jeden kandydat może uzyskać mandat, przewodniczący zebrania zarządza kolejną turę wyborów obejmującą tylko tych kandydatów, na których oddano równą liczbę głosów i którzy uzyskali jednocześnie więcej głosów od innych kandydatów.

 

§ 31.1. Każdy mieszkaniec sołectwa, stale zamieszkujący na jego terenie, obecny na wyborczym zebraniu wiejskim, kwestionujący ważność przeprowadzonych wyborów sołtysa lub rady sołeckiej, może wnieść sprzeciw przeciwko ważności wyborów.

2. Sprzeciw wnosi się do rady gminy w terminie 7 dni od zakończenia wyborów z podaniem konkretnych zarzutów i uchybień. Zarzuty winny być należycie uzasadnione i udokumentowane.

3. Podstawą wniesienia sprzeciwu może być takie naruszenie prawa i procedury wyborów, które miało znaczący wpływ na dokonanie ważnego wyboru.

4. W przypadku stwierdzenia nieważności wyboru lub wyborów przez radę gminy, procedurę, określoną w rozdziale 5 niniejszego statutu, ponawia się w zakresie stwierdzonym nieważnością.

 

Rozdział 6

Wygaśnięcie mandatu, odwołanie sołtysa i członków rady sołeckiej.

 

§ 32. Wygaśnięcie mandatu sołtysa lub członków rady sołeckiej następuje na skutek:

a) złożenia na ręce wójta pisemnej rezygnacji z pełnionej funkcji sołtysa

b) złożenia sołtysowi pisemnej rezygnacji przez członka rady sołeckiej

c) pozbawienia praw publicznych i wyborczych oraz ubezwłasnowolnienie na podstawie prawomocnego wyroku sądu

d) śmierci

 

§ 33.1. W przypadku wygaśnięcia mandatu sołtysa przed upływem kadencji przeprowadza się wybory uzupełniające.

2. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka rady sołeckiej przed upływem kadencji powołuje się kandydata, który uzyskał w ostatnich wyborach kolejno największą liczbę głosów.

 

§ 34.1. Sołtys i członkowie rady sołeckiej mogą być odwołani przez zebranie wiejskie przed upływem kadencji.

2. Zebranie wiejskie dla odwołania sołtysa lub członków rady sołeckiej zwołuje wójt, ustalając datę, miejsce i godzinę zebrania, na pisemny wniosek co najmniej 30% stałych mieszkańców sołectwa posiadających czynne prawo wyborcze sołtysa i członków rady sołeckiej.

3. Odwołanie sołtysa lub członka rady sołeckiej winno być poprzedzone przedstawieniem pisemnych zarzutów oraz wysłuchaniem zainteresowanych jeśli się stawią na zebranie wiejskie.

4. Odwołanie następuje na zebraniu wiejskim, w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów.

5. Przedterminowego wyboru sołtysa dokonuje się na tym samym zebraniu.

6. Kadencja sołtysa lub członków rady sołeckiej wybranych w wyborach uzupełniających i przedterminowych upływa z dniem zakończenia kadencji sołtysa lub członków  rady  sołeckiej  wybranych w wyborach zarządzonych na podstawie § 22.

 

7. Wydatki związane z przeprowadzeniem wyborów pokrywane są z budżetu gminy.

 

Rozdział 7

Zasady przydziału środków finansowych dla sołectwa i zarządzanie mieniem komunalnym

 

   § 35.1 Przekazanie sołectwu składników mienia komunalnego do korzystania może nastąpić na wniosek zebrania wiejskiego lub sołtysa.

2.        Sołectwo może zarządzać i korzystać z przekazanego mienia komunalnego a w szczególności samodzielnie:

a)        używać składników mienia komunalnego zgodnie z ich przeznaczeniem,

b)        sprawować nadzór nad powierzonym mieniem komunalnym,

c)        dbać o stan techniczny składników mienia  poprzez dokonywanie bieżących napraw, usuwanie usterek albo zgłaszanie Wójtowi konieczności ich wykonania, jeśli powoduje to konieczność wydatkowania środków finansowych

d)        pozyskiwać najemców lub dzierżawców składników mienia komunalnego z przeznaczeniem na organizowanie imprez kulturalno-rekreacyjnych itp., oraz wnioskować do właściwego organu gminy o udostępnienie tego mienia,

e)        prowadzić rejestr pozyskiwanych środków finansowych z umów najmu, dzierżawy itp., składników mienia komunalnego,

3.        Gmina udostępnia sołectwu pomieszczenia w celu odbycia posiedzeń, zebrań wiejskich   lub rady sołeckiej.

 

4.        Środki wydzielone w budżecie gminy stanowią dla sołectwa 10% wpływów z podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego od osób fizycznych w danym sołectwie za cztery kwartały roku poprzedzającego rok bazowy. Jeżeli jednak suma 10% wpływów z podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego od osób fizycznych w danym sołectwie za cztery kwartały roku poprzedzającego rok bazowy jest niższa niż 5 000 PLN to środki wydzielone w budżecie gminy dla sołectwa wynoszą 5 000 PLN, przy czym o podziale tych środków decyduje ostatecznie Rada Gminy w uchwale budżetowej.

 

§ 36.1 Sołectwa mogą pozyskiwać również środki poprzez:

a)        dobrowolne wpłaty osób fizycznych i osób prawnych na rzecz sołectwa,

b)        wpływy z umów najmu, umów dzierżawy, imprez itp.

2. Wszelkie środki finansowe pozyskiwane przez sołectwo jak i inne środki wydzielone w budżecie gminy  stanowią dochód gminy, który  może być przeznaczony do dyspozycji sołectwa.

3. Sołtys sporządza projekt planu finansowo-rzeczowego, biorąc pod uwagę środki finansowe pozyskane przez sołectwo, który po uchwaleniu przez zebranie wiejskie jest przedstawiane Wójtowi w terminie 7 dni od uchwalenia.

 

   § 37.1 Zakres planowanych przez sołectwo zadań w planie finansowo-rzeczowym winien być zgodny z zakresem zadań należących do gminy, mających wpływ na poziom życia mieszkańców sołectwa.

2. Środki finansowe mogą być przeznaczone w szczególności na;

a)        budowę, remont i utrzymanie dróg gminnych oraz chodników,

b)        utrzymanie, konserwację i remonty obiektów kultury, sportu i świetlic wiejskich znajdujących się w sołectwie,

c)        zaspokajanie potrzeb kulturalno-oświatowych i sportowych mieszkańców sołectwa,

d)        utrzymanie porządku i czystości na terenie sołectwa,

e)        remonty i modernizację oświetlenia ulicznego,

f)        remont, konserwację i modernizację urządzeń melioracyjnych i rowów

g)       inne zadania służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców sołectwa, w tym dofinansowanie inwestycji gminnych.

 

   § 38.1 Sołtys sporządza projekt planu finansowo-rzeczowego sołectwa biorąc pod uwagę środki finansowe przydzielone na dane sołectwo, który po uchwaleniu przez zebranie wiejskie jest przedstawiany Wójtowi w terminie do 15 września roku  poprzedzającego rok budżetowy.

 

2. Plan finansowo-rzeczowy sołectwa staje się częścią budżetu gminy po uwzględnieniu go w uchwale budżetowej Rady.

 

   § 39. Zmian w planie finansowo-rzeczowym może dokonywać zebranie wiejskie, w terminie  do 15 listopada roku budżetowego, o ile zmiana tego planu powoduje konieczność  wprowadzenia zmian  w budżecie gminy uchwałą Rady.

 

Rozdział 9

Nadzór i kontrola nad działalnością sołectwa

 

§ 40.1 Sołectwo podlega nadzorowi organów gminy na podstawie kryteriów zgodności z 

   prawem.

2. Kontrola działalności organów sołectwa prowadzona jest na podstawie kryteriów: celowości, rzetelności i gospodarności.

3. Do wykonywania czynności o jakich mowa w ust. 1 organy gminy mogą delegować swych przedstawicieli.

 

   § 41. Sołtys obowiązany jest do przedłożenia Radzie i Wójtowi na piśmie uchwał zebrania wiejskiego i rady sołeckiej w terminie 14 dni od daty ich podjęcia.

 

   § 42. Uchwały zebrania wiejskiego sprzeczne z prawem są nieważne. O nieważności uchwały zebrania wiejskiego w całości lub w części orzeka Rada uchwałą, w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia przedłożenia.

 

   § 43. Przedstawiciele organu gminy dokonującego kontroli, jeśli odpowiednia ustawa nie stanowi inaczej, mogą:

1)       wstępować do pomieszczeń przeznaczonych na działalność sołectwa;

2)       dokonać wglądu do dokumentów związanych z działalnością organów sołectwa;

3)       przeprowadzać oględziny mienia będącego w posiadaniu sołectwa.

 

Rozdział 10

Postanowienia końcowe

 

§ 44. Zmiany niniejszego Statutu dokonywane są przez Radę Gminy, w trybie właściwym dla jego uchwalenia, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.

 

   § 45. Tracą moc uchwały Rady Gminy Białe Błota: Nr XXV/ 171/1993 z dnia 29 grudnia 1993 roku w sprawie uchwalenia statutu sołectwa, Nr XXVIII/ 225/98 z dnia 30 kwietnia 1998 roku zmieniająca statut sołectwa w gminie Białe Błota, Nr XXIV/ 194/2000 z dnia 14 września 2000 roku w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Sołectwa w gminie Białe Błota w odniesieniu do sołectwa Łochowice.

 

   § 46. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

                                                                                                Przewodniczący Rady Gminy

                                                                                                                             

                                                                                                   Bronisław Balcerowski

Powiadom znajomego