W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Białe Błota

ul. Szubińska 7

86-005 Białe Błota

tel. (+48) 52 311 17 00
fax (+48) 52 311 17 33

Wykaz telefonów bezpośrednich

EBOI: bialeblota.eboi.pl

serwis www: bialeblota.pl

NIP URZĄD 9531044265
NIP GMINA  5542841796

e-mail: sekretariat@bialeblota.eu

XVIII/211/2008

Szczegóły
jakiego organu Rady Gminy Białe Błota
z dnia
w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej na realizacje zadania w zakresie przebudowy drogi powiatowej.
na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 roku: Nr 142, poz.1591; ze zmianami: z 2002 roku: Nr 23, poz.220; Nr 62, poz. 558; Nr 113, poz.984; Nr 153, poz. 1271; Nr 214, poz. 1806; z 2003 roku: Nr 80, poz.717; Nr 162, poz.1568; z 2004 roku: Nr 102, poz.1055; Nr116, poz.1203; z 2005 roku: Nr 172, poz. 1441; Nr 175, poz. 1457; z 2006 roku: Nr 17, poz. 128; Nr 175, poz. 1457; Nr 181, poz. 1337; z 2007 roku: Nr 48, poz. 327; Nr 138, poz.974, Nr 173 poz.1218) oraz art. 167 ust. 2 pkt 5 i art. 175 ust 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104; ze zmianami: z 2005 roku Dz. U. Nr 169 póz. 1420; z 2006 roku Dz. U. Nr 45 póz. 319; Dz. U. Nr 104, póz. 708; Dz. U. Nr 170, poz. 1217; Dz. U. Nr 187, poz. 1381; Dz. U. Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 roku Dz. U. Nr 88 poz. 587; Dz. U. Nr 115, poz. 791; Dz. U. Nr 140, poz. 984; Dz. U. Nr 82 poz. 560) uchwala się, co następuje:
status uchwały obowiązująca

STATUT GMINY BIAŁE BŁOTA
Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§ 1. Mieszkańcy Gminy Białe Błota, zwanej dalej "Gminą", tworzą wspólnotę
samorządową.
§ 2. Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Białe Błota.
§ 3. Gmina połoŜona jest w Województwie Kujawsko-Pomorskim i Powiecie
Bydgoskim, obejmuje obszar 12.190 ha.
§ 4. Herb Gminy Białe Błota przedstawia na tarczy dwudzielnej w słup (pionowo) w
polu prawym złotym dąb zielony, w polu lewym zielonym czaplę srebrną. Herb nawiązuje do
miejscowej przyrody, stanowiącej symbol lokalnego patriotyzmu – wzór herbu umieszczony
jest w załączniku nr 1 do uchwały Nr XII/117/2003 Rady Gminy Białe Błota z dnia 24
listopada 2003r. w sprawie ustanowienia herbu i flagi Gminy Białe Błota.
§ 5. Flaga Gminy Białe Błota przedstawia w płacie prostokątnym składającym się z
dwóch pasów pionowych jednakowej szerokości zielonego i Ŝółtego, herb Gminy
umieszczony centralnie – wzór flagi umieszczony jest w załączniku nr 2 do uchwały Nr
XII/117/2003 Rady Gminy Białe Błota z dnia 24 listopada 2003r. w sprawie ustanowienia
herbu i flagi Gminy Białe Błota.
§ 6. Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa o:
1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Białe Błota;
2) Radzie lub Radzie Gminy- należy przez to rozumieć Radę Gminy Białe Błota;
3) radnym - należy przez to rozumieć radnego Gminy Białe Błota;
2
4) Przewodniczącym Rady – należy przez to rozumieć Przewodniczącego
Rady Gminy Białe Błota;
5) Wiceprzewodniczącym Rady –należy przez to rozumieć Wiceprzewodniczącego
Rady Gminy Białe Błota;
6) Komisji Rewizyjnej – należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Gminy
Białe Błota;
7) Urzędzie lub Urzędzie Gminy- należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Białych
Błotach;
8) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Białe Błota;
9) Zastępcy Wójta – należy przez to rozumieć Zastępcę Wójta Gminy Białe Błota;
10) Sekretarzu – należy przez to rozumieć Sekretarza Gminy Białe Błota;
11) Skarbniku- należy przez to rozumieć Skarbnika Gminy Białe Błota;
12) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Białe Błota.

Rozdział 2
Organy Gminy

§ 7.1. Organem stanowiącym i kontrolnym Gminy jest Rada Gminy.
2. W skład Rady Gminy wchodzą radni w liczbie określonej ustawowo.
§ 8. Organem wykonawczym Gminy jest Wójt Gminy.

Rozdział 3
Jednostki pomocnicze Gminy

§ 9.1. O utworzeniu, połączeniu, podziale i zniesieniu jednostki pomocniczej Gminy
rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
1) z inicjatywą utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki
pomocniczej mogą wystąpić mieszkańcy Gminy albo organ Gminy;
2) utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać
poprzedzone konsultacjami z mieszkańcami Gminy na zorganizowanych w tym
celu zebraniach, których szczegółowy tryb określa Rada odrębną uchwałą;
3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Wójt w uzgodnieniu z inicjatorami
utworzenia tej jednostki;
4) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien uwzględniać naturalne
uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
2. Rada podejmując uchwałę, o której mowa w ust. 1 powinna w niej określić w
szczególności:
1) nazwę,
2) obszar,
3) granice jednostki pomocniczej.
§10. W Gminie Białe Błota istnieją następujące jednostki pomocnicze (sołectwa):
1) Białe Błota;
2) Ciele;
3) Kruszyn Krajeński;

4) Lisi Ogon;
5) Łochowo;
6) Łochowice;
7) Murowaniec;
8) Prądki;
9) Przyłęki;
10) Trzciniec;
11) Zielonka.
§ 11.1. Jednostki pomocnicze prowadzą gospodarkę finansową w ramach budŜetu
Gminy.
2. Obsługę finansowo-księgową jednostki pomocniczej zapewnia Wójt.
3. W budŜecie Gminy określa się wydatki jednostek pomocniczych przeznaczone
na realizację zadań tych jednostek, ujmując je we właściwych podziałkach klasyfikacji
budŜetowej.
4. Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami finansowymi
wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając je na realizację zadań spoczywających na
tych jednostkach. Decydując o przeznaczeniu środków finansowych obowiązane są do
przestrzegania podziału zawartego w uchwale budŜetowej.
5. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik
Gminy i przedkłada informację Wójtowi.
§ 12. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może
uczestniczyć w pracach Rady Gminy, a w szczególności w sesjach Rady Gminy oraz wyrażać
opinię w sprawach dotyczących tej jednostki.
§ 13. Jednostka pomocnicza podlega nadzorowi organów Gminy na zasadach
określonych w statucie danej jednostki pomocniczej.

Rozdział 4
Organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy Rady Gminy

§ 14.1. Rada wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady oraz
Wiceprzewodniczącego Rady.
2. Wyboru Przewodniczącego Rady, dokonuje Rada na pierwszej sesji po
wyborze Rady nowej kadencji, a wyboru Wiceprzewodniczącego Rady, dokonuje Rada
najpóźniej na drugiej Sesji po wyborze Rady nowej kadencji.
3.W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady lub wakatu na tym
stanowisku jego zadania wykonuje Wiceprzewodniczący Rady.
4. Ilekroć dalej mowa o Przewodniczącym Rady w odniesieniu do czynności
związanych z prowadzeniem sesji, unormowania dotyczące Przewodniczącego Rady stosuje
się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego Rady prowadzącego sesję lub jej część.
§ 15.1. Rada Gminy powołuje ze swego grona komisje stałe i może powoływać
komisje doraźne, określając w drodze uchwały szczegółowy zakres działania komisji.
2. Rodzaj i skład komisji określa Rada Gminy w drodze uchwały.

§ 16.1. Obsługę Rady, jej komisji oraz radnych zapewnia Biuro Rady, które podlega
Przewodniczącemu Rady od strony merytorycznej, wyłącznie w zakresie jego kompetencji
wynikających z ustawy o samorządzie gminnym.
2. Biuro Rady zapewnia radnym wszelką pomoc techniczną, prawną i
organizacyjną w zakresie wykonywania mandatu radnego.
§ 17.1. Przewodniczący Rady zawiadamia pisemnie Wójta oraz przewodniczących
organów wykonawczych jednostek pomocniczych o miejscu , dacie i godzinie rozpoczęcia
sesji, podając porządek obrad.
2. Informację o zwołaniu sesji zamieszcza się na tablicy informacyjnej Urzędu
Gminy, tablicach informacyjnych jednostek pomocniczych oraz na stronie internetowej
Gminy Białe Błota.
3. Wójt zapewnia udzielenie niezbędnych wyjaśnień i odpowiedzi oraz
opracowanie analiz odnośnie materiałów przygotowanych na sesję.
§ 18. Do obowiązków Przewodniczącego Rady należy:
1) zwoływanie sesji Rady;
2) ustalenie porządku obrad;
3) ustalenie daty, godziny rozpoczęcia i miejsca obrad;
4) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał,
dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad;
5) powiadomienie radnych o terminie, miejscu i porządku obrad sesji, najpóźniej na 7
dni przed terminem obrad w formie pisemnej. Do zawiadomienia załącza się
porządek obrad oraz projekty uchwał;
6) występowanie o dodatkowe wyjaśnienia dotyczące materiałów kierowanych na
obrady;
7) zapraszanie gości do udziału w sesji;
8) przewodniczenie obradom;
9) zarządzanie i przeprowadzanie głosowania nad projektami uchwał;
10) koordynowanie pracami komisji Rady;
11) podpisywanie uchwał Rady, protokołów obrad sesji oraz innych dokumentów
Rady;
12) kierowanie obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady;
13) pełnienie funkcji reprezentacyjnej w imieniu Rady;
14) składanie w imieniu Rady oświadczeń prasie w sprawach, które były przedmiotem
obrad Rady i prac komisji;
15) czuwanie nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez
radnych ich mandatu;
16) przyjmowanie skarg i wniosków mieszkańców i samorządów jednostek
pomocniczych oraz nadawanie im biegu.
§ 19.1. Rada na swoich sesjach rozpatruje i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie
sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w
innych ustawach.
2. Oprócz uchwał Rada może:
1) podejmować postanowienia proceduralne;
2) ogłaszać deklaracje zawierające zobowiązanie się do określonego postępowania;
3) składać oświadczenia zawierające stanowisko w określonej sprawie;
4) kierować apele zawierające formalne, niewiążące wezwania adresatów
zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania;

5) dokonywać obwieszczeń w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu uchwał;
6) zgłaszać wnioski kierowane do Przewodniczącego, Komisji Rewizyjnej, innej
komisji lub Wójta.
3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli, obwieszczeń i wniosków nie ma
zastosowania tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.
§ 20. Wójt Gminy obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej,
prawnej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§ 21.1. Sesja powinna odbyć się na jednym posiedzeniu. JednakŜe na wniosek
radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym
wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
2. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy opuścili obrady
przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.
§ 22.1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy
ustawowego składu Rady.
2. Przewodniczący Rady nie przerywa obrad sesji, gdy liczba radnych spadnie
poniżej połowy ustawowego składu Rady. JednakŜe Rada nie może wówczas podejmować
uchwał.
§ 23. Rada na wniosek Przewodniczącego Rady powołuje spośród radnych sekretarza
obrad i może powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych
wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz
wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.
§ 24.1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady
formuły: otwieram (w tym miejscu następuje wymienienie numeru sesji) sesję Rady Gminy
Białe Błota.
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady dokonuje na podstawie listy obecności
stwierdzenia w sprawie quorum uprawniającego Radę do podejmowania uchwał.
§ 25.1. Po otwarciu sesji i stwierdzeniu quorum Przewodniczący Rady przedstawia
Radzie porządek obrad.
2. Z wnioskiem o uzupełnienie bądź zmianę porządku obrad może wystąpić
radny, a takŜe Wójt Gminy lub inna upoważniona przez niego osoba.
§ 26. Porządek obrad winien w szczególności obejmować:
1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji;
2) informację Przewodniczącego Rady o działaniach w okresie między sesjami;
sprawozdanie o pracy Wójta w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania
uchwał Rady Gminy;
3) podjęcie uchwał;
4) interpelacje i zapytania radnych;
5) odpowiedzi na interpelacje z poprzedniej sesji;
6) wolne wnioski i zapytania.
§ 27.1. Sprawozdanie, o którym stanowi § 26 pkt 3 składa Wójt lub upoważniona
przez niego osoba.

2. Sprawozdanie komisji Rady składają przewodniczący komisji lub osoby
wyznaczone przez komisję.
3. Po złoŜeniu sprawozdań wymienionych w ust. 1 i 2 Przewodniczący Rady
może zarządzić dyskusję.
§ 28.1. Interpelacje i zapytania radnych są kierowane do Wójta Gminy.
2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
3. Interpelacja winna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego
będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
4. Interpelacje składa się w formie pisemnej Wójtowi.
5. Przewodniczący Rady informuje radnych o złoŜonych interpelacjach i
odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady.
6. Odpowiedź radnemu na interpelację jest udzielana w formie pisemnej
najpóźniej w terminie 14 dni od daty jej zarejestrowania przez Urząd. Kopia odpowiedzi
kierowanej do radnego musi w tym samym czasie zostać przekazana Przewodniczącemu
Rady. Odpowiedzi mogą udzielić osoby wskazane przez Wójta, jednak odpowiedź musi być
podpisana przez Wójta, gdyŜ w przeciwnym wypadku uznaje się, Ŝe odpowiedź nie została
udzielona. W wypadku nieobecności Wójta odpowiedź może być podpisana przez Zastępcę
Wójta lub Sekretarza.
7. Na wniosek radnego Wójt udziela dodatkowo odpowiedzi na jego interpelację
ustnie na najbliższej sesji.
8. Po udzieleniu odpowiedzi ustnej na wystosowaną interpelację Przewodniczący
Rady umożliwia radnym zadawanie pytań dodatkowych i dyskusję.
9. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów gminy, mniejszej
wagi, takŜe w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
10. Zapytania formułowane są pisemnie do Wójta lub ustnie podczas sesji do
protokołu. JeŜeli bezpośrednia odpowiedź nie jest możliwa, to zostaje ona udzielona w formie
pisemnej najpóźniej w terminie 7 dni od daty złoŜenia zapytania. Na wniosek radnego Wójt
jest zobowiązany udzielić odpowiedzi na zapytanie w formie pisemnej.
§ 29.1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku.
2. Przewodniczący Rady może dokonać za zgodą Rady zmian w kolejności
poszczególnych punktów porządku obrad.
3. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń, za wyjątkiem
sytuacji uregulowanych w § 33.
4. Radnemu ani innej osobie obecnej na sesji nie wolno zabierać głosu bez
zezwolenia Przewodniczącego Rady.
5. Przewodniczący Rady może zabrać głos w kaŜdym momencie.
6. Przewodniczący Rady może udzielać głosu osobie nie będącej radnym.
§ 30.1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza
nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy,
czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywoływać
mówcę "do rzeczy".
3. JeŜeli temat lub sposób występowania albo zachowanie radnego w sposób
oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają prowadzeniu sesji, Przewodniczący
przywołuje radnego "do porządku", a gdy przywołanie nie odniesie skutku, może odebrać mu
głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.

4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady
uczestniczących w sesji. Przewodniczący może ograniczyć czas wystąpień tych osób.
5. Po uprzednim ostrzeŜeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym
osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają
porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 31. Na wniosek radnego Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji
wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz niewygłoszone w toku obrad, informując o
tym Radę.
§ 32.1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością, w sprawie wniosków
natury formalnej, a dotyczących w szczególności:
1) stwierdzenia quorum;
2) zmiany porządku obrad;
3) ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów;
4) zamknięcia listy mówców lub kandydatów;
5) zarządzenia przerwy;
6) zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały;
7) zgłoszenia autopoprawki do projektu uchwały;
8) odesłania projektu uchwały do komisji;
9) przeliczenia głosów;
10) przestrzegania porządku obrad;
11) przerwania, odroczenia lub zamknięcia posiedzenia.
2. Wnioski formalne Przewodniczący poddaje pod dyskusję, po czym poddaje je
pod głosowanie.
3. Wnioski formalne rozstrzyga się zwykłą większością głosów, jeŜeli ustawa o
samorządzie gminnym lub odpowiednio inne ustawy nie stanowią inaczej.
§ 33.1. Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W
razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji lub Wójtowi
ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeŜeli zaistnieje taka
konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanej uchwale.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę
głosowania.
3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania
Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia
wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 34. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję,
wypowiadając formułę: zamykam (w tym miejscu następuje wymienienie numeru sesji) sesję
Rady Gminy Białe Błota.
§ 35. Rada związana jest uchwałą z chwilą jej podjęcia.
§ 36. Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub
posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe dla miejsca, w którym sesja się
odbywa.
§ 37.1. Sesje są protokołowane.

2. Protokół z sesji sporządza pracownik ds. obsługi Rady Gminy i Komisji Rady
Gminy. W przypadku jego nieobecności Wójt Gminy wyznacza innego pracownika Urzędu
Gminy.
3. Przebieg sesji jest utrwalany za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk.
Zapis ten jest załącznikiem do protokołu z sesji.
4. W przypadku braku możliwości zapisu o którym mowa w ust. 3 przebieg sesji
odzwierciedla protokół sporządzany przez osoby, o których mowa w ust. 2.
§ 38.1. Protokół z sesji Rady musi odzwierciedlać przebieg sesji.
2. Protokół z sesji Rady powinien w szczególności zawierać:
1) numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia
oraz wskazać numery uchwał, imię i nazwisko przewodniczącego obrad lub
części obrad i protokolanta;
2) stwierdzenie prawomocności obrad;
3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem
przyczyn nieobecności;
4) odnotowanie w przedmiocie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji;
5) porządek obrad;
6) zapis wystąpień radnych i Wójta, o ile złoŜą taki wniosek do
Przewodniczącego Rady w trakcie sesji, z uwzględnieniem zapisów § 28 ust.
7 i 10;
7) treść zgłoszonych i przegłosowanych wniosków ze wskazaniem
wnioskodawców;
8) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów "za", "przeciw",
"wstrzymuję się";
9) podpis Przewodniczącego Rady i osoby sporządzającej protokół.
3. Do protokołu załącza się:
1) listę obecności radnych, wykaz osób obligowanych do udziału w sesji;
2) listę głosowań;
3) teksty przyjętych przez Radę uchwał, a takŜe dokumentów, o których mowa w
§ 19 ust. 2;
4) inne dokumenty złoŜone na ręce Przewodniczącego Rady w trakcie obrad;
5) nośnik dźwiękowy zawierający nieusuwalny zapis dźwiękowy przebiegu
sesji.
§ 39.1. Protokół z sesji, podpisany przez Przewodniczącego Rady i osobę
sporządzającą protokół wykłada się do wglądu w Biurze Rady w ciągu 10 dni od zakończenia
sesji.
2. Radni mogą zgłaszać w terminie 14 dni licząc od 10-go dnia od zakończenia
sesji swoje uwagi, co do treści protokołu. Uwagi wnosi się w formie pisemnej.
3. W przedmiocie uwzględnienia uwag rozstrzyga Przewodniczący Rady po
wysłuchaniu protokolanta.
4. Od rozstrzygnięcia Przewodniczącego Rady odmawiającego uwzględnienia
uwag radnemu przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu do Rady Gminy. Sprzeciw składa się
w formie pisemnej Przewodniczącemu Rady w terminie 3 dni od dnia otrzymania bądź
ogłoszenia przez Przewodniczącego Rady rozstrzygnięcia o odmowie uwzględnienia uwag.
Sprzeciw można wnieść bezpośrednio do Rady Gminy na sesji, jeŜeli sesja przypada w
terminie na złożenie sprzeciwu.

5. Uprawnienie do wniesienia uwag oraz sprzeciwu mają takŜe Wójt oraz osoby,
które zabierały głos na sesji - w zakresie dotyczącym ich wypowiedzi w terminie i na
zasadach określonych dla radnych.
6. Rada przyjmuje protokół z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu.
§ 40. W trakcie obrad Przewodniczący Rady na prośbę uczestnika sesji może
zarządzić podyktowanie wypowiedzi do protokołu.
§ 41. Wyciągi z protokołu sesji Rady oraz kopie uchwał, Przewodniczący Rady
doręcza podmiotom, które są zobowiązane do określonych działań wynikających z tych
dokumentów.
§ 42.1. Uchwały, postanowienia, deklaracje, oświadczenia, apele, obwieszczenia i
wnioski są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§ 43. 1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada:
1) kaŜdy radny;
2) komisje Rady;
3) kluby radnych;
4) Wójt Gminy;
5) kaŜdy mieszkaniec Gminy Białe Błota poparty przez co najmniej 200 innych
mieszkańców Gminy Białe Błota, posiadających prawo wyborcze na podstawie
ustawy regulującej wybory do rad gmin, w sprawach, które zostały ustawowo
zastrzeżone do wyłącznej kompetencji Rady Gminy lub Wójta Gminy.
2. Projekt uchwały powinien zawierać w szczególności:
1) tytuł uchwały;
2) podstawę prawną;
3) postanowienia merytoryczne;
4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały;
5) ustalenie terminu wejścia w Ŝycie uchwały (z dniem podjęcia, ogłoszenia
uchwały lub w określonym terminie);
6) sposób ogłoszenia uchwały (o ile uchwała podlega ogłoszeniu).
3. Do wniosku mieszkańca Gminy Białe Błota, o którym mowa w § 43 ust. 1 pkt
5, winien być dołączony projekt uchwały zaopiniowany w zakresie zgodności z prawem przez
radcę prawnego lub adwokata wraz z uzasadnieniem oraz lista osób popierających,
sporządzona w sposób umożliwiający stwierdzenie, Ŝe są na niej zamieszczeni wyłącznie
mieszkańcy Gminy Białe Błota, a także fakt poparcia dla projektu uchwały. Lista powinna
wskazywać imię i nazwisko osoby występującej w imieniu wnioskodawcy oraz zawierać
czytelne dane wnioskodawców – imię, nazwisko, adres, PESEL i podpis.
4. Projekt uchwały podpisuje inicjator uchwały. W przypadku, gdy inicjatorem
jest komisja Rady lub klub radnych projekt uchwały podpisują odpowiednio członkowie
komisji lub klubu radnych.
5. Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem i być
zaopiniowany pod względem formalno-prawnym przez radcę prawnego Urzędu Gminy.
6. Uchwały, które mogą wywołać skutki finansowe wymagają opinii Skarbnika
Gminy.
7. Czynności wskazane w ust. 5 i 6 muszą zakończyć się przedstawieniem
pisemnej opinii Radzie w terminie nie dłuższym niŜ 7 dni, licząc od dnia następnego po dniu
przekazania wniosku o opinię.
10
§ 44.1. Projekty uchwał Rady opiniują właściwe merytorycznie komisje Rady. Nie
dotyczy to uchwał wprowadzanych do porządku obrad na sesji .
2. W przypadku podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przez radnego, grupę
radnych, komisję Rady, klub radnych - Wójt wyraża swoje stanowisko do projektu uchwały.
Opinię Wójta do projektu uchwały przedstawia się na sesji.
§ 45. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej
uchwały w uzgodnieniu lub porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi
organami, do uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały Rady.
§ 46.1. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób czytelny i zawierać w
szczególności:
1) datę i tytuł, kolejny numer;
2) podstawę prawną;
3) postanowienia merytoryczne;
4) termin wejścia uchwały w życie i ewentualnie okres ich obowiązywania.
2. Uchwały numeruje się uwzględniając numer sesji (cyframi rzymskimi), kolejny
numer uchwały (cyframi arabskimi) i rok podjęcia uchwały.
§ 47. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący Rady, który
prowadził sesję. W przypadku prowadzenia części sesji przez Wiceprzewodniczącego Rady,
uchwały, które zostały podjęte w tej części obrad , podpisuje Wiceprzewodniczący Rady.
§ 48.1. Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane
wraz z protokołami z sesji w Urzędzie Gminy.
2. Odpisy uchwał przekazywane są właściwym organom do realizacji.
§ 49. Przewodniczący Rady przekazuje uchwały Wójtowi, celem ich przedłożenia
odpowiednio Wojewodzie lub Regionalnej Izbie Obrachunkowej najpóźniej w ciągu 6 dni od
dnia ich podjęcia.
§ 50.1. Głosowanie jawne odbywa się poprzez podniesienie ręki, z tym, że
podejmowanie uchwał w głosowaniu jawnym następuje wraz z odnotowaniem w liście
głosowań załączonej do protokołu indywidualnych stanowisk głosujących.
2. Głosowanie jawne imienne w przypadkach określonych ustawowo odbywa się
przy uŜyciu kart do głosowania, ostemplowanych pieczęcią Rady i podpisanych imieniem i
nazwiskiem radnego.
3. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący Rady. Komisja
Skrutacyjna, sam Przewodniczący Rady względnie sekretarz obrad bądź inni radni
wyznaczeni przez Przewodniczącego Rady lub Wiceprzewodniczącego Rady, przeliczają
oddane głosy "za", "przeciw" i "wstrzymuję się", oraz porównują je z listą radnych obecnych
na sesji, względnie dodatkowo z ustawowym składem Rady.
4. Wyniki głosowania ogłasza przewodniczący obrad i nakazuje odnotowanie
wyników głosowania w protokole.
§ 51.1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych ustawowo.
2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią
Rady w warunkach zapewniających tajność głosowania, przy czym każdorazowo Rada ustala

sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja
Skrutacyjna z wybranym spośród siebie przewodniczącym komisji.
3. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania, objaśnia sposób
głosowania i przeprowadza je wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
4. Kart do głosowania nie może być więcej niŜ radnych obecnych na sesji.
5. Po przeliczeniu głosów przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje
protokół, podając wynik głosowania.
6. Wynik głosowania zamieszcza się w protokole z sesji, a karty z oddanymi
głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu obrad sesji.
§ 52.1. Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i
ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta,
a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie
wniosek najdalej idący, jeżeli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi
wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idącym rozstrzyga
Przewodniczący Rady.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący Rady
przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i
dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy
kandydatów i zarządza wybory.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio
zgodę na piśmie.
§ 53. 1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie
zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), Rada głosuje w
pierwszej kolejności nad wnioskiem o odrzucenie wniosku o podjęciu uchwały.
2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów
projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym Ŝe można w pierwszej kolejności
poddać pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych
poprawkach.
3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu
uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
4. Przewodniczący Rady może zarządzić głosowanie łączne nad grupą poprawek
do projektu uchwały.
5. W ostatniej kolejności zarządza się głosowanie za przyjęciem uchwały w
całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
6. Przewodniczący Rady może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust.5 na
czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność
pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§ 54.1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub
kandydatura, które uzyskały większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów
wstrzymujących i nieważnych nie dolicza się do Ŝadnej z grup głosujących „za” czy
„przeciw”.
2. JeŜeli celem głosowania jest wybór jednej z wielu możliwości lub osób,
przechodzi wniosek lub kandydatura, na którą oddano liczbę głosów większą od liczby
głosów oddanych na pozostałe.

3.W przypadku uzyskania takiej samej ilości głosów w głosowaniu jawnym przez
więcej niŜ jednego kandydata lub dwa odmienne wnioski Rada Gminy może zdecydować o
powtórzeniu głosowania.
§ 55.1.Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, Ŝe przechodzi wniosek
lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych waŜnie
oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
2.Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza , Ŝe
przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały liczbę całkowitą waŜnych głosów
oddanych za wnioskiem przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej
połowie najbliższą.
3.W przypadku uzyskania takiej samej ilości głosów w głosowaniu tajnym przez
więcej niŜ jednego kandydata lub dwa odmienne wnioski Rada Gminy może zdecydować o
powtórzeniu głosowania.

Rozdział 5
Radni i kluby Radnych

§ 56.1. Radni mogą tworzyć kluby radnych według własnego wyboru. Radny może
należeć do jednego klubu.
2. Klub radnych może powstać, jeżeli zgłosi do niego akces co najmniej czterech
radnych.
3. Kluby radnych prowadzą swą działalność w oparciu o zasady ustalone w
niniejszym Statucie oraz o własny regulamin uchwalony przez klub.
4. Utworzenie klubu winno zostać zgłoszone w formie pisemnej przez
przewodniczącego klubu, Przewodniczącemu Rady w terminie jednego tygodnia od jego
utworzenia w formie pisemnej. Do zgłoszenia należy załączyć listę radnych, którzy do klubu
przystąpili oraz regulamin klubu.
5. Rozwiązanie klubu radnych oraz zmiany w jego składzie muszą zostać
zgłoszone przez przewodniczącego klubu Przewodniczącemu Rady w terminie 7 dni od
zaistnienia tych zmian. W przypadku rozwiązania klubu fakt ten zgłasza ostatni
przewodniczący klubu.
6. Klub ulega rozwiązaniu z upływem kadencji Rady.
§ 57. Radnemu przysługuje za udział w pracach Rady oraz komisji dieta oraz zwrot
kosztów podróży według zasad określonych odrębną uchwałą.
§ 58.1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji
podpisem na liście obecności.
2. Radny w razie niemoŜności uczestniczenia w sesji lub w posiedzeniu komisji
powinien w miarę możliwości powiadomić z wyprzedzeniem o swojej nieobecności
odpowiednio Przewodniczącego Rady bądź komisji.
3. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji lub posiedzenia komisji winien
usprawiedliwić swoją nieobecność.
4. Przewodniczący Rady na najbliższej sesji informuje o usprawiedliwionych
nieobecnościach.

§ 59. Radni mogą, stosownie do potrzeb przyjmować mieszkańców Gminy w siedzibie
Urzędu Gminy albo w siedzibach gminnych jednostek organizacyjnych według
wcześniejszych uzgodnień z Przewodniczącym Rady i odpowiednio z Wójtem lub
kierownikiem gminnej jednostki organizacyjnej.
§ 60.1. W przypadku wniosku pracodawcy, zatrudniającego radnego o rozwiązanie z
nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania
wszystkich okoliczności sprawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie
Przewodniczącemu Rady.
3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1, Rada powinna
umożliwić radnemu złoŜenie wyjaśnień.
§ 61.1. Radni otrzymują stosowne dokumenty, które są podstawą do udzielenia
radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy. Dokumentami tymi są w
szczególności zaproszenia, zawiadomienia oraz upoważnienia, zawierające określenie terminu
i charakteru zajęć podpisane przez Przewodniczącego Rady.

Rozdział 6
Komisje Rady

§ 62. Do zadań komisji stałych należy w szczególności:
1) opiniowanie projektów uchwał Rady oraz sprawowanie kontroli nad wykonaniem
uchwał Rady Gminy w zakresie kompetencji komisji;
2) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę oraz spraw
przedkładanych przez członków komisji oraz mieszkańców gminy w zakresie
kompetencji komisji.
§ 63. Do komisji doraźnych stosuje się odpowiednio przepisy regulujące działanie
komisji stałych, z tym Ŝe sprawozdanie ze swej działalności komisja doraźna składa Radzie
po zakończeniu swojej pracy, chyba Ŝe uchwała Rady o jej powołaniu przewiduje inne
terminy składania sprawozdania z pracy tej komisji.
§ 64.1. Do kierowania pracami komisji Rada Gminy powołuje spośród członków
komisji przewodniczącego.
2. Do zadań przewodniczącego komisji należy:
1) organizowanie prac komisji;
2) zwoływanie posiedzeń i kierowanie obradami komisji;
3) składanie Radzie Gminy sprawozdań i informacji z działalności komisji
oraz przedstawianie planów pracy;
4) reprezentowanie komisji.
3. Rada odwołuje przewodniczącego komisji na wniosek większości członków
danej komisji.
§ 65. Członkowie komisji zobowiązani są do aktywnego uczestnictwa w pracach
komisji.

§ 66.1. Komisje pracują według planów pracy przedłożonych Radzie Gminy na
początku kaŜdego kwartału.
2. Rada Gminy zlecając komisji zbadanie lub zajęcie stanowiska w określonej
sprawie, określa szczegółowo zakres i przedmiot spraw oraz termin jej rozpatrzenia.
3. Komisja ma prawo rozpatrywania skarg i wniosków do niej skierowanych w
zakresie swoich kompetencji.
§ 67.1. Posiedzenia komisji mogą być zwoływane przez przewodniczącego komisji w
miarę potrzeby, równieŜ poza planem pracy komisji, po zawiadomieniu Biura Rady Gminy.
2. Przewodniczący komisji zobowiązany jest zwołać komisję na pisemny
wniosek 1/4 ogólnej liczby członków komisji, lecz nie mniej niŜ dwóch.
3. Członkowie komisji o mającym się odbyć pozaplanowym posiedzeniu komisji
są powiadamiani, co najmniej na 3 dni przed planowanym terminem posiedzenia.
4. Posiedzenie komisji jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim co najmniej
połowa składu komisji.
§ 68.1. Rozstrzygnięcia komisji mają formę opinii lub wniosków i są przedkładane
Wójtowi i Radzie.
2. Rozstrzygnięcia podejmowane przez komisje zapadają zwykłą większością
głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków komisji.
3. Udział w głosowaniu biorą wyłącznie członkowie komisji.
4. JeŜeli rozstrzygnięcie komisji wymaga podjęcia uchwały przez Radę Gminy
projekt uchwały przygotowuje komisja. Do projektu mają zastosowanie przepisy § 43 ust.
2 i 4-7.
§ 69. Informacja o realizacji wniosku jest udzielana przez Wójta w formie pisemnej
danej komisji oraz Przewodniczącemu Rady najpóźniej w ciągu 21 dni od daty wpłynięcia
wniosku.
§ 70.1. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podpisują wszyscy
członkowie komisji uczestniczący w posiedzeniu. Odmowa podpisania protokołu wymaga
pisemnego uzasadnienia.
2. Protokół powinien zawierać w szczególności przebieg głosowania nad
wnioskami i opiniami komisji. Stanowisko odmienne poszczególnych członków komisji
zamieszcza się na ich wniosek w protokole przy przyjętym wniosku.
3. Członek komisji moŜe wnieść pisemne uwagi do treści protokołu. Uwagi te są
załączane do protokołu.
4. Przebieg posiedzenia komisji może być utrwalony za pomocą urządzenia
rejestrującego dźwięk. Jeśli dokonano takiego zapisu, stanowi on załącznik do protokołu.
§ 71.1. Komisja może odbywać posiedzenia razem z innymi komisjami na zasadach
uzgodnionych przez ich przewodniczących.
2. Komisja może podjąć współpracę z odpowiednią komisją innych Rad Gmin, a
takŜe z innymi podmiotami, jeŜeli będzie to uzasadnione przedmiotem ich działania.
§ 72.1. Wyniki swoich działań komisja przedstawia Radzie Gminy w formie
sprawozdań nie rzadziej niŜ raz w roku, jednak nie później niŜ na pierwszej sesji nowego roku
kalendarzowego.
2. Sprawozdanie zawiera problematykę spraw będących przedmiotem prac
komisji wraz z informacją o praktycznej realizacji przyjętych ustaleń przez komisję.
15
§ 73. Komisja może podjąć uchwałę w sprawie wystąpienia do Rady Gminy z
wnioskiem o odwołanie członka komisji, który nie uczestniczy w jej pracach lub łamie zasady
uczestnictwa w pracach Rady Gminy.
§ 74. Wójt Gminy obowiązany jest udzielić komisjom wszelkiej pomocy prawnej,
technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu posiedzenia komisji, w tym w
utrwaleniu przebiegu komisji za pomocą urządzenia rejestrującego dźwięk, o ile posiedzenie
ma być nagrywane.
§ 75. Obsługę techniczno-biurową komisji zapewnia pracownik do spraw obsługi
Rady Gminy i Komisji Rady Gminy, a w razie jego nieobecności inny wyznaczony przez
Wójta pracownik Urzędu Gminy.

Rozdział 7
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Białe Błota

§ 76.1. Celem działań Komisji Rewizyjnej jest dostarczenie Radzie Gminy informacji
niezbędnych dla oceny działalności Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych, jednostek
pomocniczych Gminy, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności
kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
2. Komisja Rewizyjna niezależnie od innych komisji może wykonywać inne
zadania zlecone jej przez Radę w zakresie kontroli.
3. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i
niniejszym rozdziale.
§ 77 Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej powołuje i odwołuje Rada Gminy.
§ 78. Przewodniczący komisji organizuje pracę komisji i prowadzi jej obrady, a w
przypadku jego nieobecności lub niemoŜności działania, jego zadania wykonuje jeden z
członków wybrany spośród komisji, upoważniony do jego zastępowania.
§ 79.1. Członkowie komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach komisji w
sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość.
2. W sprawach wyłączenia członków decyduje pisemnie przewodniczący komisji.
3. O wyłączeniu przewodniczącego komisji decyduje Rada Gminy.
4. Wyłączony członek komisji może odwołać się od decyzji o wyłączeniu do
Rady Gminy w terminie 7 dni od daty otrzymania decyzji. Odwołanie wymaga formy
pisemnej.
§ 80.1. Komisja kontroluje działalność Wójta i jednostek organizacyjnych Gminy pod
względem:
1) legalności;
2) gospodarności;
3) rzetelności;
4) celowości;
5) zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Komisja, kontrolując działalność Wójta i jednostek organizacyjnych Gminy,
bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budŜetu Gminy.
§ 81. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1)kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub
obszerny zespół działań tego podmiotu,
2) problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu
działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego
działalności;
3) sprawdzające - w celu ustalenia, czy wyniki przeprowadzonej kontroli zostały
uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
§ 82.1. Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie
pracy komisji, zatwierdzonym przez Radę Gminy.
2. Rada Gminy może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli
kompleksowej nie będącej w zatwierdzonym planie pracy komisji.
3. Komisja może przeprowadzać kontrole problemowe i sprawdzające zlecone
przez Radę, takŜe wówczas gdy nie są one objęte zatwierdzonym planem pracy komisji.
§ 83. Kontroli komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w
szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych
działań.
§ 84.1. Rada Gminy może nakazać komisji nierozpoczynanie kontroli, a takŜe
przerwanie kontroli prowadzonej przez komisję. Powyższe dotyczy takŜe wykonywania
poszczególnych czynności kontrolnych.
2. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
3. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w kaŜdym przypadku
podjęcia takiej decyzji przez Radę Gminy. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowej jak i
kontroli problemowej lub sprawdzającej.
§ 85.1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne
i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu,
rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów
określonych w § 80 ust. 1.
2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku
postępowania kontrolnego.
3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z
prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki
oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia
kontrolowanych.
§ 86.1. Kontroli kompleksowej dokonują w imieniu komisji zespoły kontrolne
składające się co najmniej z dwóch członków komisji.
2. Przewodniczący komisji wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego,
który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
3. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego
członka komisji.

4. Kontrole z zastrzeżeniem ust. 6 przeprowadzane są na podstawie pisemnego
upoważnienia, wydanego przez przewodniczącego komisji, określającego kontrolowany
podmiot, zakres kontroli oraz osoby wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych
okazać upoważnienia, o których stanowi ust. 4.
6. W przypadkach niecierpiących zwłoki, każdy z członków komisji może przystąpić
do kontroli problemowej bez wcześniejszego zlecenia Rady Gminy oraz upoważnienia, o
których stanowi ust. 4. Za przypadki niecierpiące zwłoki uważa się w szczególności sytuacje,
w których członek komisji poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa, lub
gdy zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, Ŝe niezwłoczne przeprowadzenie kontroli
pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla zdrowia lub Ŝycia ludzkiego lub teŜ zapobiec
powstaniu znacznych strat materialnych w mieniu komunalnym.
7. W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 6 kontrolujący
jest zobowiązany zwrócić się niezwłocznie do przewodniczącego komisji o wyraŜenie zgody
na kontynuowanie kontroli.
8. W przypadku niezwrócenia się o wyrażenie zgody lub też odmowy wyrażenia
zgody, o której stanowi ust. 7, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę, sporządzając
notatkę z podjętych działań, która podlega włączeniu do akt komisji.
§ 87.1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia
przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej
jednostki i Wójta Gminy, wskazując dowody uzasadniające podejrzenie.
2. JeŜeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta Gminy, to kontrolujący zawiadamia o
tym Przewodniczącego Rady Gminy.
§ 88.1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i
środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności
okazywać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia
kontroli oraz umożliwić wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o
których stanowi ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia osobie kontrolującej
pisemnego wyjaśnienia.
4. Zasady udostępniania lub odmowy udostępniania wiadomości stanowiących
tajemnicę państwową, służbową oraz skarbową bądź zawodową regulują powszechnie
obowiązujące przepisy prawa.
§ 89. Obowiązki przypisane w niniejszym rozdziale kierownikowi kontrolowanego
podmiotu mogą być wykonywane za pośrednictwem podległych mu pracowników.
§ 90. Czynności kontrolne winny być wykonywane w miarę możliwości w dniach oraz
godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
§ 91. Kontrolujący sporządza z przeprowadzonej kontroli w terminie 14 dni od jej
zakończenia protokół pokontrolny obejmujący w szczególności:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu;
2) imię i nazwisko kontrolującego;
3) datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą;
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu;

6) przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli
wskazujące na stwierdzone nieprawidłowości w działalności kontrolowanego
podmiotu oraz dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokóle;
7) datę i miejsce podpisania protokołu;
8) podpisy kontrolującego i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o
odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy oraz zalecenia co
do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
§ 92.1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego
podmiotu, jest on obowiązany do złoŜenia w terminie 3 dni od daty odmowy, pisemnego
wyjaśnienie przyczyn odmowy podpisania protokołu.
2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się przewodniczącemu komisji. W
przypadku, jeŜeli kontrolującym był przewodniczący komisji wyjaśnienia składa się
Przewodniczącemu Rady Gminy.
§ 93.1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć w formie pisemnej
Przewodniczącemu Rady Gminy uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
2. Uwagi, o których mowa w ust. 1, składa się w terminie 7 dni od daty
przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do
podpisania.
§ 94. Protokół pokontrolny sporządza się w czterech egzemplarzach, które w terminie
3 dni od daty podpisania protokołu otrzymują Przewodniczący Rady Gminy, przewodniczący
komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu oraz kierownik jednostki nadrzędnej.
§ 95.1. Jeżeli wnioski pokontrolne wymagają podjęcia uchwały przez radę Gminy,
projekt uchwały przygotowuje komisja.
2. Załącznikiem do projektu uchwały jest opinia stanowiąca jej uzasadnienie.
3. Projekt uchwały Komisja Rewizyjna przedkłada Przewodniczącemu Rady,
celem umieszczenia go w porządku obrad najbliższej sesji.
4. Do projektu uchwały mają zastosowanie przepisy § 43 ust 2 i 4-7.
§ 96. Komisja wydaje także opinie w sprawach określonych w uchwałach Rady
Gminy.
§ 97.1. Komisja przedkłada Radzie Gminy do zatwierdzenia kwartalny plan pracy nie
później niż na ostatniej sesji poprzedzającej kwartał objęty przedłożonym planem pracy.
2. Plan pracy przedłożony Radzie winien zawierać co najmniej:
1) terminy odbycia posiedzeń;
2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
3. Rada Gminy może zatwierdzić plan pracy komisji w całości lub w części.
4. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli kompleksowej po
zatwierdzeniu planu pracy odpowiednio w całości lub jego części.
§ 98.1. Komisja składa Radzie Gminy w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku
roczne sprawozdanie ze swej działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać w szczególności :
1) ocenę wykonania budżetu Gminy dokonaną w roku poprzednim;
2) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli;
3) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli;

4) wykaz uchwał podjętych przez komisję;
5) wykaz wyłączeń członków komisji dokonanych w trybie § 79 niniejszego
regulaminu;
6) wykaz analiz kontroli dokonywanych przez inne podmioty wraz z
najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli;
7) opinię wykonania budżetu za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie
absolutorium.
3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1 komisja składa sprawozdanie ze swej
działalności po podjęciu stosownej uchwały przez Radę Gminy, określającej przedmiot i
termin złożenia sprawozdania.
§ 99.1. Komisja obraduje na posiedzeniach zwołanych przez przewodniczącego
komisji, zgodnie z planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący komisji zwołuje posiedzenia komisji, które nie są objęte
planem pracy komisji w formie pisemnej.
3. Posiedzenia, o których stanowi ust. 2, mogą być zwoływane z własnej
inicjatywy przewodniczącego komisji, a także na pisemny wniosek:
1) Przewodniczącego Rady Gminy;
2) na wniosek 1/4 ustawowego składu Rady.
4. Przewodniczący Rady oraz radni składający wniosek w sprawie zwołania
posiedzenia komisji, obowiązani są wskazać we wniosku przyczyny jego złożenia.
§ 100.1. Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co
najmniej połowy składu komisji.
2. Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym.
§ 101. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę
fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania komisji.
§ 102.1. Komisja może na zlecenie Rady Gminy lub też po podjęciu stosownych
uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje współdziałać w wykonywaniu funkcji
kontrolnej z innymi komisjami Rady w zakresie ich właściwości rzeczowej, z zastrzeżeniem
ust. 2,3,4 i 5.
2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji
i doświadczeń dotyczących działalności kontrolowanej jednostki oraz na przeprowadzeniu
wspólnych kontroli przez członków Komisji Rewizyjnej i radnych nie będących jej
członkami. .
3. Do radnych spoza komisji uczestniczących w kontroli przeprowadzanej przez
Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
4. Przewodniczący Rady Gminy zapewnia koordynację współdziałania
poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności
działania oraz unikania zbędnych kontroli.
§ 103. Komisja może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o
przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli
lub inne organy kontroli.
§104.1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale mają zastosowanie
przepisy rozdziału 6 dotyczącego Komisji Rady.


Rozdział 8
Tryb pracy Wójta

§105.1 Wójt uczestniczy w sesjach Rady oraz może uczestniczyć w pracach komisji
Rady.
2.Komisje Rady mogą żądać przybycia Wójta na ich posiedzenie.
3.W przypadku braku możliwości uczestnictwa w sesji oraz posiedzeniu komisji,
o którym mowa w ust. 2 Wójt informuje, co do jej przyczyny Przewodniczącego Rady oraz
wyznacza Zastępcę Wójta lub Sekretarza do zastępowania go w trakcie sesji lub posiedzenie
danej komisji.
4. Wójt zapewnia organizację i sprawne funkcjonowanie Urzędu.
5. W Urzędzie Gminy Białe Błota nie przewiduje się zatrudniania pracowników
na podstawie mianowania.

Rozdział 9
Jawność działania organów Gminy

§ 106.1. Prawo obywateli do uzyskiwania informacji o działalności organów Gminy i
wykonywania zadań publicznych zapewnia się w szczególności, poprzez:
1) prawo wstępu obywateli na sesje Rady i posiedzenia jej komisji;
2) prawo do dostępu do informacji zawartych w dokumentach wynikających z
wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów sesji Rady i posiedzeń
komisji Rady;
2.Do publicznej wiadomości podaje się dzień, godzinę, tematykę i miejsce obrad,
co najmniej na 3 dni przed sesją Rady lub posiedzeniem komisji.
3.W miejscu odbywania obrad Rady i komisji, zapewnia się miejsca dla
publiczności.
4.Wójt informuje mieszkańców Gminy o uchwale budżetowej, kierunkach
polityki społecznej i gospodarczej, wykorzystania środków budżetowych oraz wykonywaniu
zadań publicznych poprzez publikacje na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy oraz poprzez
publikację teleinformatyczną.
5. KaŜdemu udostępnia się dokumenty określone w odpowiednich przepisach, a w
szczególności następujące ich rodzaje:
1) protokoły z sesji;
2) protokoły z posiedzeń komisji Rady, w tym Komisji Rewizyjnej;
3) rejestr uchwał Rady i zarządzeń Wójta wraz z uchwałami i zarządzeniami;
4) rejestr wniosków i opinii Komisji Rady wraz z wnioskami i opiniami;
5) rejestr interpelacji i wniosków radnych wraz z interpelacjami i wnioskami;
o ile nie narusza to przepisów ustawowych w szczególności dotyczących ochrony informacji
niejawnych, danych osobowych, tajemnicy handlowej oraz dóbr osobistych. W przypadku
wynikającego z przepisów ustawowych, wyłączenia jawności informacji zawartych w
protokole, zainteresowana osoba otrzymuje uwierzytelniony wyciąg z protokołu zgodnie z
tematyką określoną we wniosku.
Informacji na interesujące daną osobę tematy udziela się w terminie 7 dni od złoŜenia
wniosku.

6. Dokumenty z zakresu działania Rady i komisji Rady udostępnia się w Biurze
Rady Gminy, a dokumenty z zakresu działania Wójta i Urzędu udostępnia się w Biurze
Sekretarza Gminy, w dniach pracy Urzędu Gminy w godzinach przyjmowania interesantów i
w asyście pracownika Urzędu Gminy.
7. Z dokumentów podlegających udostępnieniu można w szczególności: sporządzać
notatki i odpisy, otrzymywać kserokopie i wydruki dokumentów.
8.Odmowa udzielenia informacji lub zmiana terminu, formy bądź postaci jej
udostępnienia, winna zawierać uzasadnienie wskazujące podstawy faktyczne i prawne.
9. Uchwały Rady Gminy (wraz z załącznikami i uzasadnieniem) i zarządzenia Wójta
dostępne są również na stronach Biuletynu Informacji Publicznej.
10. Zapis dźwiękowy z przebiegu sesji jest zamieszczany na stronie internetowej
Gminy Białe Błota.
11. Pismo samorządowe Gminy Białe Błota informuje o bieżących działaniach
organów gminy.

Rozdział 10
Postanowienia końcowe

§107. Traci moc uchwała nr XXI/309/2004 w sprawie Statutu Gminy Białe Błota z
dnia 7 października 2004r zmieniona uchwałą nr XXVI/360/2005 z dnia 31 marca 2005r.
zmieniającą uchwałę w sprawie Statutu Gminy Białe Błota
§108. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Białe Błota
§109. Uchwała wchodzi w Ŝycie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w
Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko – Pomorskiego.


Wiceprzewodniczący Rady Gminy
Białe Błota
Bartosz Lau



Uzasadnienie
Komisja doraźna do spraw zmian statutu Gminy Białe Błota powołana została Uchwałą nr IV/26/2006 Rady Gminy Białe Błota z dnia 28 grudnia 2006r. Ze względu na szeroki zakres zmian komisja zaproponowała podjęcie nowej uchwały w sprawie Statutu gminy Białe Błota. Efektem prac komisji jest w/w uchwała. Szczegółowy zakres zmian przedstawiony został w sprawozdaniu z działalności
komisji doraźnej do spraw zmian statutu Gminy Białe Błota.


Wiceprzewodniczący Rady Gminy
Białe Błota
Bartosz Lau

Załączniki

Powiadom znajomego