W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Białe Błota

ul. Szubińska 7

86-005 Białe Błota

tel. (+48) 52 311 17 00
fax (+48) 52 311 17 33

Wykaz telefonów bezpośrednich

EBOI: bialeblota.eboi.pl

serwis www: bialeblota.pl

NIP URZĄD 9531044265
NIP GMINA  5542841796

e-mail: sekretariat@bialeblota.eu

RGK.0007.47.2014

Szczegóły
jakiego organu Rady Gminy Białe Błota
z dnia
w sprawie przekazania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Bydgoszczy skargi Wojewody Kujawsko-Pomorskiego na uchwałę Rady Gminy Białe Błota Nr RGK.0007.152.2012 z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w rejonie ulic Borowikowej i Zielonej w miejscowości Zielonka, Gmina Białe Błota.
na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w związku z art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ( Dz. U. z 2012 poz. 270 ) Rada Gminy Białe Błota uchwala, co następuje :
status uchwały obowiązująca
§ 1. Przekazać do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy skargę 
z dnia 14 marca 2014 r. Wojewody Kujawsko-Pomorskiego na uchwałę Rady Gminy Białe Błota Nr RGK.0007.152.2012 z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w rejonie ulic Borowikowej i Zielonej w miejscowości Zielonka, Gmina Białe Błota. 
§ 2. Upoważnia się Wójta Gminy Białe Błota do reprezentowania Rady Gminy Białe Błota przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym oraz Naczelnym Sądem Administracyjnym w sprawie skargi, o której mowa w § 1. 
§ 3. Upoważnienie, o którym mowa w § 2 obejmuje w szczególności: prawo do udzielania odpowiedzi na skargę, prawo do udzielania pełnomocnictw do występowania przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Bydgoszczy, prawo do udzielenia pełnomocnictw do sporządzania skargi kasacyjnej, o ile zajdzie taka potrzeba oraz  do udzielania odpowiedzi na skargę kasacyjną strony przeciwnej, jak również do udzielania dalszych pełnomocnictw do występowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym. 
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Białe Błota 
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. 

 

Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota


Henryk Sykut

Uzasadnienie
Organ skarżony wnosi o oddalenie w całości skargi Wojewody Kujawsko-Pomorskiego na uchwałę Rady Gminy Białe Błota Nr RGK.0007.152.2012 z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w rejonie ulic Borowikowej i Zielonej w miejscowości Zielonka, Gmina Białe Błota.
W dniu 19 marca 2014 r. do Rady Gminy Białe Błota wpłynęła skarga  Wojewody Kujawsko-Pomorskiego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, na uchwałę Rady Gminy Białe Błota Nr RGK.0007.152.2012 z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w rejonie ulic Borowikowej i Zielonej w miejscowości Zielonka, Gmina Białe Błota. 
Zgodnie z przepisem art. 54 § 2 ustawy  Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Rada Gminy Białe Błota zobowiązana jest w terminie 30 dni od daty jej wniesienia, przekazać skargę wraz z odpowiedzią do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy. 
W związku z powyższym zachodzi potrzeba udzielenia odpowiedzi na skargę oraz udzielenia upoważnienia Wójtowi Gminy Białe Błota do wykonania ustawowego obowiązku. 
Zaskarżona uchwała Rady Gminy Białe Błota Nr RGK.0007.152.2012 z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w rejonie ulic Borowikowej i Zielonej w miejscowości Zielonka, Gmina Białe Błota została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 7 grudnia 2012r. poz. 3424. Plan miejscowy zaczął obowiązywać, a tym samym być stosowany, z dniem 
6 stycznia 2013r. 
Niezależnie od powyższego, pismem z dnia 11 lutego 2013 r. znak WI.III.4130.1.132.2012.JS (tzn. po okresie wejścia w życie planu miejscowego) Wojewoda Kujawsko-Pomorski zawiadomił Wójta Gminy Białe Błota o prowadzonym postępowaniu nadzorczym  zgłaszając zastrzeżenia do uchwały w sprawie w/w planu miejscowego, wnosząc o zajęcie stanowiska w kwestiach ustaleń planu budzących wątpliwości organy nadzoru. Wójt Gminy Białe Błota w piśmie z dnia 5 marca 2013r. (znak KGP.6721.10.2013) odniósł się do uwag organu nadzoru, dotyczących kwestionowanych ustaleń planu, co w konsekwencji nie miało jednak wpływu na ostateczne rozstrzygnięcia organu nadzoru. 
W skardze z dnia 14 marca 2014r. znak: WI.III.4131.2.45.2012.JS, Wojewoda Kujawsko - Pomorski zarzuca naruszenie w wyżej przytoczonej uchwale zasad sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, wnosząc o unieważnienie w/w  uchwały w całości i zasądzenie od strony przeciwnej zwrotu kosztów postępowania wg norm przypisanych. 
Podniesione przez Wojewodę zarzuty naruszenia poszczególnych przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, z uwagi na ich zakres lub znaczenie dla całości regulacji zaskarżonego planu, nie uzasadniają wniosku o stwierdzenie nieważności przedmiotowej uchwały w całości. 
Postawione zarzuty dotyczą: 
naruszenia przepisów art. 15 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012r. poz. 647 z późn. zm.) w związku z użyciem pojęcia „działki budowlanej” zamiast pojęcia „działki” w ustaleniach dotyczących zasad scalenia i podziału nieruchomości na terenie oznaczonym symbolem 2.U 
naruszenia przepisów art. 9 ust. 4, art. 15 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012r. poz. 647 z późn. zm.) w związku z ustaleniem wskaźnika maksymalnej powierzchni zabudowy dla terenu oznaczonego symbolem 2.U w wysokości 25% jako niezgodnego ze wskaźnikiem określonym ustaleniami studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego wynoszącym 20% maksymalnej powierzchni zabudowy na działce 
Ad. 1 Zgodnie z przepisami art. 15 ust. 2 pkt 8 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w planie miejscowym określa się obowiązkowo szczegółowe zasady i warunki scalania i podziału nieruchomości. Zakres tych ustaleń regulują przepisy § 4 pkt 8 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie wymaganego zakresu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z przywołanym przepisem ustalenia te powinny zawierać określenie parametrów działek uzyskanych w wyniku scalenia 
i podziału nieruchomości, a w szczególności minimalne lub maksymalne szerokości frontów działek, ich powierzchni oraz określenie kąta położenia granic działek 
w stosunku do pasa drogowego. 
Zapisy uchwały zawarte w § 15 pkt 4 stanowią wypełnienie obowiązujących przepisów art. 15 ust. 2 pkt 8 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z ich treścią określono minimalną szerokość frontów działek (20.0m), kąt położenia bocznych granic działki w stosunku do pasa drogowego (od 700 do 1100), oraz minimalną powierzchnię „działki budowlanej” (1000m2). Użycie 
w § 15 pkt 4 lit. a) uchwały pojęcia „działki budowlanej”  jest oczywistym błędem pisarskim, dokonanym w sposób niezamierzony, na co wskazuje treść pozostałych ustaleń punktu 4., określających parametry działek uzyskanych w wyniku scalenia i podziału nieruchomości. 
Powyższe uchybienie dotyczące wyłącznie terenu oznaczonego symbolem 2.U nie powinno stanowić o unieważnieniu przedmiotowej uchwały w całości, ponieważ zaistniały błąd zawarty w § 15 pkt 4 lit. a pozostaje bez wpływu na pozostałe ustalenia planu . 
Ad. 2 Zgodnie z przepisami art. 9 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym ustalenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych. Wynika to także z przepisów art. 15 ust. 1 ww. ustawy, które określają wymóg sporządzenia planu miejscowego zgodnie z zapisami studium. Przy tym plan miejscowy rada gminy uchwala po stwierdzeniu jego zgodności z ustaleniami studium (art. 20 ust. 1 w/w ustawy). 
Zgodnie z ustaleniami „Zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Białe Błota”, przyjętej uchwałą Rady Gminy Białe Błota Nr XLVI/504/2010 z dnia 28 maja 2010r., obszar opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w rejonie ulic Borowikowej i Zielonej w miejscowości Zielonka, Gmina Białe Błota położony jest w jednostce osadniczej 12 – Zielonka, w strefie mieszkalno-usługowej „12.M1”, gdzie obowiązuje : 
- uzupełnianie zabudową wolnostojącą działek niezabudowanych,  ujednolicanie wyrazu  przestrzennego zabudowy, 
-  minimalna powierzchnia działek 1000 m2, 
-  maksymalna powierzchnia zabudowy na działce 20 %, 
- maksymalna wysokość zabudowy: 2 kondygnacje nadziemne, w tym poddasze użytkowe. 
Określone w „Zmianie Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Białe Błota” wskaźniki maksymalnej powierzchni zabudowy na działce ustalono jako wytyczne do zagospodarowania terenów położonych w danych strefach funkcjonalnych. Jak wynika z treści rozdziału pt. Zasady kształtowania stref inwestycyjnych (część C, rozdział 2.3) cyt.: „Wyznaczone strefy informują o dominującym kierunku przekształceń w zakresie funkcji a podstawowe przeznaczenie dla terenu zostało określone jako brutto. Dla dominującej funkcji ustalono wskaźniki zabudowy i zagospodarowania terenu dotyczące nowo wydzielanych działek i nowej zabudowy„. Zatem jak wynika z powyższego, określone w studium wskaźniki nie odzwierciedlają rzeczywistego stanu zagospodarowania przedmiotowego terenu 2.U, a ich wartości odnoszą się do terenów niezainwestowanych, podlegających przekształceniom.
Przedłożony do uchwalenia miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w rejonie ulic Borowikowej i Zielonej w miejscowości Zielonka, Gmina Białe Błota, jest zgodny z ustaleniami obwiązującego studium. Rozbieżność pomiędzy ustaleniami planu a ustaleniami studium, dotycząca wskaźnika maksymalnej powierzchni zabudowy określonego dla terenu oznaczonego symbolem 2.U jest jak wykazano powyżej dopuszczalna i wynika ze szczegółowej analizy istniejącego zagospodarowania działki, a także zamierzeń inwestycyjnych właściciela terenu, wyrażonych w korespondencji z Gminą Białe Błota. Ustalony w studium 20%-wy wskaźnik maksymalnej powierzchni zabudowy, określony dla strefy mieszkaniowej 12.M1 (w granicach której położony jest obszar objęty planem), okazał się niewystarczający w świetle planowanej adaptacji istniejącego obiektu i jego rozbudowy z przeznaczeniem na cele hotelowe (zajad, motel wraz z towarzyszącymi funkcjami z zakresu gastronomii i handlu). W stanie istniejącym zabudowa usytuowana na działce nr 62/4 stanowi ok. 17% powierzchni działki, co znacznie ograniczałoby możliwość rozbudowy obiektu w stosunku do ustalonego w studium wskaźnika 20%-wej zabudowy terenu. Dlatego w planie miejscowym wskaźnik maksymalnej powierzchni zabudowy został w sposób nieznaczny zwiększony o 5% i nie jest to sprzeczne z obowiązującym studium, ponieważ odnosi się do terenów już wcześniej zainwestowanych.  Dodać należy że właściciel terenu uzyskał prawomocną decyzje o pozwoleniu na rozbudowę istniejącego obiektu zgodnie z parametrami określonymi w planie. 
Studium jako dokument określający politykę przestrzenną gminy, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzeni, nie stanowi aktu prawa miejscowego. Ponieważ studium z natury rzeczy ma charakter znacznie ogólniejszy od planu miejscowego, istotne jest  by plan miejscowy honorował określone w studium zasady zagospodarowania przestrzeni, a nie detalicznie odwzorowywał unormowania studium. Zgodność planu ze studium nie może być interpretowana jako zgodność dosłowna, gdyż w takim wypadku nie miałoby sensu rozgraniczanie tych dwóch dokumentów  planistycznych. 
W związku z powyższym zarzut niezgodności ze studium ustaleń planu zawartych w § 15 pkt 3 lit. d) uchwały, odnoszących się do  terenu oznaczonego symbolem 2.U,  jako nieuzasadniony i nie wpływający na pozostałe ustalenia planu, nie może być podstawą wnioskowanego przez organ nadzoru unieważnienia przedmiotowej uchwały w całości . 

 

Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota


Henryk Sykut

Powiadom znajomego