W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Białe Błota

ul. Szubińska 7

86-005 Białe Błota

tel. (+48) 52 311 17 00
fax (+48) 52 311 17 33

Wykaz telefonów bezpośrednich

EBOI: bialeblota.eboi.pl

serwis www: bialeblota.pl

NIP URZĄD 9531044265
NIP GMINA  5542841796

e-mail: sekretariat@bialeblota.eu

RGK.0007.43.2016

Szczegóły
jakiego organu Rady Gminy Białe Błota
z dnia
w sprawie przekazania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Bydgoszczy skargę na uchwałę Rady Gminy Białe Błota Nr RGK.0007.143.2015 z dnia 8 grudnia 2015 r. zmieniająca uchwałę Statutu Gminy.
na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1515 ze zm. z 2015 r. poz. 1045 ,poz. 1890) w związku z art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (  Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm. z 2012 r. poz. 1101, poz. 1529, z 2014 r. poz. 183, poz. 543, z 2015 r. poz. 658, poz. 1191, poz. 1224, poz. 1269, poz 1311) ) uchwala się, co następuje :
status uchwały obowiązująca
§ 1. Przekazać do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy skargę
z dnia 11 marca 2016 r. Stowarzyszenia Inicjatyw Lokalnych Parasolka na uchwałę Rady Gminy Białe Błota Nr RGK.0007.143.2015 z dnia 8 grudnia 2015 r. zmieniającą uchwałę w sprawie Statutu Gminy Białe Błota wraz z odpowiedzią na skargę..
§ 2. Nie uwzględnić skargi wymienionej w § 1uchwały z przyczyn  określonych w uzasadnieniu do niniejszej uchwały.
§ 3. Upoważnia się Wójta Gminy Białe Błota do reprezentowania Rady Gminy Białe Błota przed właściwym sądem administracyjnym w sprawie wymienionej w § 1 .
§ 4. Upoważnienie, o którym mowa w § 3 obejmuje w szczególności: prawo do udzielania odpowiedzi na skargę, prawo do udzielania pełnomocnictw do występowania przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Bydgoszczy, prawo do udzielenia pełnomocnictw do sporządzania skargi kasacyjnej, o ile zajdzie taka potrzeba oraz do udzielania odpowiedzi na skargę kasacyjną strony przeciwnej, jak również do udzielania dalszych pełnomocnictw do występowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.
§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Białe Błota
§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota


Jacek Grzywacz

Uzasadnienie
Organ skarżony wnosi o oddalenie w całości skargi Stowarzyszenia Inicjatyw Lokalnych Parasolka na uchwałę Rady Gminy Białe Błota Nr RGK.0007.143.2015 z dnia 8grudnia 2015 r. zmieniającą uchwałę w sprawie Statutu Gminy Białe Błota.
W dniu 14 marca 2016 r. do Rady Gminy Białe Błota wpłynęła skarga Stowarzyszenia Inicjatyw Lokalnych Parasolka na uchwałę Rady Gminy Białe Błota Nr RGK.0007.143.2015 z dnia 8 grudnia 2015 r. zmieniającą uchwałę w sprawie Statutu Gminy Białe Błota.
Zgodnie z przepisem art. 54 § 2 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Rada Gminy Białe Błota zobowiązana jest w terminie 30 dni od daty jej wniesienia, przekazać skargę wraz z odpowiedzią do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy.
W związku z powyższym zachodzi potrzeba udzielenia odpowiedzi na skargę oraz udzielenia upoważnienia Wójtowi Gminy Białe Błota do wykonania ustawowego obowiązku.
Zaskarżona uchwała Rady Gminy Białe Błota Nr RGK.0007.143.2015 z dnia 8 grudnia 2015 r. zmieniająca uchwałę w sprawie Statutu Gminy Białe Błota została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego  dnia 16 grudnia 2015 r. poz. 4503.. uchwała zaczęła  obowiązywać, a tym samym być stosowaną, z dniem 31 grudnia 2015 r.
W skardze z dnia 11 marca 2016 r. Stowarzyszenie Inicjatyw Parasolka zarzuca naruszenie art 54 ust 1, art 61 ust. 1,2,3 Konstytucji RP; art 11 b ust 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym; art 3 ust. 1 pkt 3, art 18 ust 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej; § 17 ust. 1 i 2, § 18 ust. 5, § 44 ust. 2, §106 ust. 1 pkt 1, § 106 ust 2 i 3 uchwały nr XVIII/207/2008/ Rady Gminy Białe Błota z dnia 26 marca 2008 r. w sprawie Statutu Gminy Białe Błota, a także art 10 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności; art 19 ust 1 Międzynarodowego Paktu Praw obywatelskich i Politycznych.
Udział mieszkańców w posiedzeniach rady gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminy obejmuje prawo obywateli do wstępu na sesję rady gminy, uzyskania informacji w sprawach gminy w szczególności za pośrednictwem radnych. To  prawo nie zostało złamane i naruszone. Zgodnie z § 29 ust.6 Statut Gminy nawet umożliwia  za zgodą Przewodniczącego Rady Gminy, zabierania głosu przez osoby nie będące radnymi. Z porządku obrad wycofano jednak obligatoryjny punkt dot. zapytań i wniosków mieszkańców uznając, że porządek obrad powinien odwoływać się przede wszystkim do modelu demokracji pośredniej, przyjętego w Polsce w wyborach do rad gmin.
Demokracja pośrednia, inaczej zwana demokracją przedstawicielską jest rodzajem demokracji, gdzie decyzje podejmują przedstawiciele społeczeństwa wybrani w wyborach. Radni jako wybrani przedstawiciele mieszkańców gminy podejmują samodzielnie uchwały na sesjach rady gminy. Podejmowanie decyzji bezpośrednio przez obywateli poprzez ich udział w głosowaniu zastrzeżony został w innych sytuacjach np. na zebraniach wiejskich, w referendach. Radni zaś na sesji reprezentują mieszkańców, których bezpośredni udział w obradach sesji poprzez możliwość bezpośredniego zadawania pytań, wniosków, składania oświadczeń, wygłaszania referatów, nie jest wymagany przepisami prawa.
W niniejszej sprawie nie doszło do naruszenia przepisów prawa, a tym bardziej do jakiegokolwiek istotnego zaniechania mającego wpływ na treść podjętej uchwały. Radni byli świadomi nad czym głosują, podjęcie uchwały było poprzedzone dyskusją radnych. Na sesji głosują tylko radni i to od ich woli, stanowiska zależy, czy uchwała zgodna z przepisami prawa zostanie podjęta. Mieszkańcy na sesji nie wyrażają swojego stanowiska odnośnie projektów uchwał. Ponadto sami sołtysi też nie mają inicjatywy uchwałodawczej i nie mogą wiążąco decydować na sesji.
Należy stwierdzić, że  z zapisu art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym nie wynika, co ma być przedmiotem obrad sesji zwołanej w tym trybie. Sesja ta została zwołana na wniosek 1/4 ustawowego składu rady Wniosek o wprowadzenie uchwały do porządku obrad został poparty zgodą ¼ ustawowego składu Rady Gminy tj. radnych, którzy zgłosili wniosek o zwołanie sesji w trybie art. 20 ust 3. Nie zawiadomienie sołtysów nie miało wpływu na podjęcie uchwały, gdyż nie była ona ujęta w porządku obrad tylko wprowadzona na sesji przez radnego za zgodą wnioskodawców zwołania sesji. Sądy badają zgodność uchwał z przepisami prawa, a w przypadku sesji z dnia 8 grudnia 2015 r. został jedynie niewypełniony zapis §17 ust.1 Statutu Gminy mówiący o dodatkowym zawiadomieniu o sesji sołtysów. Niezawiadomienie sołtysów o sesji poprzez dodatkowe wysłanie do nich pism nie wpłynęło w jakikolwiek sposób na treść podjętej uchwały będącej przedmiotem skargi.
Zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym sesję zwołaną w ww. trybie przewodniczący rady jest zobowiązany zwołać na dzień przypadający w ciągu 7 dni od złożenia wniosku. Z ustawy o samorządzie gminnym wprost wynika, że w przypadku sesji zwołanej w trybie art. 20 ust. 3 nie ma zastosowania przepis § 18 pkt 5 Statutu Gminy, gdyż w przeciwnym wypadku przepis art 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym nie mógłby być zrealizowany. Informacja o sesji została przekazana radnym w dniu 4 grudnia 2015 r. i tego samego dnia a umieszczona na stronach internetowych gminy i w Urzędzie Gminy Białe Błota.
Statut Gminy reguluje organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów gminy ( art. 22 ust 1 ustawy o samorządzie gminnym). Stowarzyszenie nie ma inicjatywy uchwałodawczej, nie jest organem gminy i nie wskazało żadnej normy prawnej, z której wynikałoby jego uprawnienie, którego  możliwości realizacji zaskarżona uchwała go pozbawiła. Można  mówić jedynie o interesie faktycznym stowarzyszenia jako podmiotu zainteresowanego rozstrzygnięciem sprawy, a nie interesie prawnym.  Stowarzyszenie może przychodzić na sesję, słuchać, może składać wnioski w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej, a przedmiotowa uchwała tego uprawnienia nie pozbawia. Zasad jawności posiedzenia nie była naruszona, bo każdy mógł przyjść na sesję, miejsca dla publiczności były zapewnione, zresztą prezes Stowarzyszenia Pani Marzanna Kreja była obecna na sesji, zajmowała wyznaczone dla publiczności miejsce. każdy może pobrać protokół z przebiegu sesji z BIPu. Należy stwierdzić, że zasada jawności pełni funkcję służebną, nie wpływa jednak na merytoryczną treść rozstrzygnięć -  uchwał.
Biorąc jednak pod uwagę, że nie zawiadomiono o sesji przewodniczących jednostek pomocniczych Rada Gminy na sesji w dniu 29 marca 2016 r. zdecydowała o uchyleniu zaskarżonej uchwały i przekazanie zagadnienia dot. wykreślenia wolnych wniosków Komisji doraźnej ds zmian Statutu Gminy Białe Błota celem wypracowania stanowiska w sprawie.

 

Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota


Jacek Grzywacz

Powiadom znajomego