W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Białe Błota

ul. Szubińska 7

86-005 Białe Błota

tel. (+48) 52 311 17 00
fax (+48) 52 311 17 33

Wykaz telefonów bezpośrednich

EBOI: bialeblota.eboi.pl

serwis www: bialeblota.pl

NIP URZĄD 9531044265
NIP GMINA  5542841796

e-mail: sekretariat@bialeblota.eu

RGK.0007.2.2019

Szczegóły
jakiego organu Rady Gminy Białe Błota
z dnia
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2019.
na podstawie art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t. j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1030 z późn.zm. ) Rada Gminy Białe Błota uchwala co następuje:
status uchwały obowiązująca
   § 1. Przyjąć Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na 2019 r., stanowiący załącznik do uchwały. 

   § 2. Wykonanie uchwały zleca się Wójtowi Gminy Białe Błota.

   § 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia .
 
 
                                                                     Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota


                                                                              Bronisław Balcerowski




                                                             Załącznik do uchwały Nr RGK.0007.2.2019
                                                             Rady Gminy Białe Błota
                                                             z dnia 14 stycznia 2019 r. 


Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii Gminy Białe Błota na 2019 rok. 

Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii Gminy Białe Błota na rok 2019 będzie stanowił kontynuacje podjętych w roku poprzednim i wcześniej działań profilaktyczno – edukacyjnych kierowanych do dzieci i młodzieży oraz do dorosłych mieszkańców Gminy Błota, których celem było przeciwdziałania problemom jakie związane są z nadużywaniem substancji odurzających.

Program stanowi zakres działań będących jednocześnie zadaniami własnymi gminy w obszarze zagadnień społecznych, określonych w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. 2018r. poz. 1030,190,1669) 

I. Diagnoza problemów społecznych Gminy Białe Błota 

Cele i ogólne założenia diagnozy społecznej dokonanej na terenie Gminy Białe Błota miała na celu ukazanie skali problemów uzależnień społecznych na terenie gminy. Zakres działań badawczych odnosił się do zidentyfikowania następujących kwestii: 

  • zidentyfikowania problemów uzależnień wśród różnych grup (dzieci, młodzieży, dorosłych mieszkańców, sprzedawców), 
  • zidentyfikowania przyczyn lub czynników wywołujących sytuacje problemowe, 
  • określenie skali oraz zakresu problemów uzależnień, 
  • zidentyfikowania skutków występujących problemów, 
  • pokazanie rozwiązań mających na celu wyjaśnienie sytuacji problemowej lub złagodzenie jej skutków. 
1. Dane z przeprowadzonych badań: 

Ideą przyświecającą realizacji niniejszego badania było poznanie opinii oraz postaw względem wybranych problemów społecznych takich jak problem narkotykowy a także oszacowanie skali występowania tego zjawiska w badanej gminie: 

    A) Dorośli mieszkańcy Gminy Białe Błota a problem narkotykowy to kwestia poruszana w przeprowadzonych badaniach. Celem tego działania było oszacowanie skali zjawiska w gminie Białe Błota oraz sprawdzenie stanu wiedzy społeczności dotyczącej zjawiska narkomanii.15% ankietowanych przyznało się do kontaktu z narkotykami. 3% osób zażywa tego typu substancje od  2 do 5 razy w tygodniu, 7% kilka razy w miesiącu, a 4% sięgało po te substancje kilka razy w roku, oraz 8% zażywało je jednokrotnie. Osoby ankietowane przyznały się,  że zażywali: marihuanę (67%) oraz dopalacze (15%).
Osoby uczestniczące w ankiecie przyznały się, że  sięgają  po substancje psychoaktywne dla towarzystwa (35%) oraz by zapomnieć o problemach (15%) i by złagodzić stres (15%). Mieszkańcy uczestniczący w ankiecie nie potrafili ocenić możliwości pozyskania narkotyków na terenie gminy Białe Błota – taką odpowiedź wskazało 65% osób. 18% ankietowanych uważa, że narkotyki są całkowicie niedostępne w Białych Błotach, zdaniem 10% osób są one trudno dostępne, zaś zdaniem 8% ankietowanych te substancje są łatwo dostępne. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku dopalaczy – większość respondentów nie wie, czy w gminie jest możliwość pozyskania tych substancji.

    B) Dzieci i młodzież Gminy Białe Błota 

Celem było oszacowanie skali problemu wśród uczniów ze szkół w Gminie Białe Błota oraz sprawdzenie wiedzy uczniów dotyczącej środków psychoaktywnych. 

Uczniów szkoły podstawowej zapytano, czy próbowali kiedykolwiek zażywać narkotyki i dopalacze.  Z udzielonych odpowiedzi  wynika, że żaden z ankietowanych uczniów nie miał nigdy kontaktu z tego typu substancjami. Najczęściej uczniowie swój pierwszy kontakt z substancjami psychoaktywnymi mieli w wieku 14 – 16 lat (12%), a także w wieku 11 – 13 lat (5%), 17 i więcej lat (3%). 

Uczniowie przyznali się, że zdobycie substancji psychoaktywnych nie jest niemożliwe. Uczniowie młodsi najczęściej wskazywali, iż dostali od starszego kolegi/ koleżanki (35%)a uczniowie starsi twierdzili, iż dostali od kogoś kogo znali ze słyszenia, ale nie osobiście (32%), kupili od kogoś kogo znali ze słyszenia, ale nie osobiście (17%), kupili od kolegi (18%), brali je wspólnie w gronie znajomych (10%) oraz wzięli z domu, bez pozwolenia (7%). Większość ankietowanych uczniów nie potrafiło jednak udzielić odpowiedzi na to pytanie. 

II. Wnioski i rekomendacje 
 
Analiza wykonanych badań pokazuje, że Gmina Białe Błota boryka się z problemami społecznymi jednak ich skala nie jest na rażąco wysokim poziomie. 

Przeprowadzenie badania oraz analiza zebranych ankiet umożliwiła: 

  • Rozpoznanie sytuacji dorosłych mieszkańców, ich opinie i postawy względem wybranych zjawisk i zagrożeń społecznych. 
  •  Zapoznanie się z problemami uczniów szkoły podstawowej i gimnazjalnej, szczególnie ich postaw i doświadczeń związanych z wybranymi zagrożeniami społecznymi oraz uzależnieniami, a także poczucia bezpieczeństwa. 
  •  Zaznajomienie się z doświadczeniami sprzedawców alkoholu na temat wybranych zjawisk, szczególnie związanych z problemem alkoholu, narkotyków lub dopalaczy oraz przemocy. 
  • Działania profilaktyczne na terenie gminy powinny mieć charakter długofalowy i różnorodny. Nie powinny one ograniczać się jedynie do środowiska szkoły – uczniów i nauczycieli, ponieważ przyniosą wtedy znacznie mniejsze efekty. 
  •  Istotne jest kontynuowanie prowadzonych działań profilaktycznych i edukacyjnych na terenie gminy, które obejmują wszystkie grupy mieszkańców. 
  • Rekomenduje się zwrócenie szczególnej uwagi na wsparcie kadry pracującej w instytucjach pomocowych, szczególnie w zakresie rozwijania ich kompetencji i umiejętności w zakresie nowoczesnych form pomocy pracy z rodzinami borykającymi się z problemem przemocy, uzależnieniem od alkoholu lub narkotyków. Profesjonalna pomoc pomoże zmniejszyć skutki związane z występowaniem przemocy w rodzinie na poziomie rodzinny, jak i społeczności lokalnej. 
  • Inną formą działań korzystnie wpływających na poprawę skuteczności i efektywności prowadzonych działań profilaktycznych jest inicjowanie współpracy pomiędzy instytucjami i organizacjami działającymi w obszarze uzależnień. 
  • Część zagrożeń społecznych często współwystępuje z problemem ubóstwa, dlatego też istotne jest podejmowanie działań zapobiegających wykluczeniu społecznemu z powodu trudnej sytuacji materialnej mieszkańców. W tym celu rekomenduje się inicjowanie współpracy podmiotów rynku pracy na rzecz wspierania osób bezrobotnych, podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz kompetencji społecznych umożliwiających mobilność pracowników np. poprzez aktywną współpracę z lokalnymi pracodawcami w zakresie pośrednictwa pracy oraz wspierania osób bezrobotnych w wdrożeniu do pracy. 
  • Wzmocnienie integracji społeczności lokalnych na rzecz wspierania rodzin borykających się z różnymi problemami społecznymi, w tym zagrożenia przemocą, alkoholizmem, narkomanią. Wyrównywanie szans może zostać przeprowadzone w różnorodny sposób, m.in. opracowanie programów profilaktycznych przeciwdziałających problemem społecznym w rodzinach, wspieranie i rozwój poradnictwa rodzinnego lub wspieranie rodzin i form zastępczych w opiece nad dzieckiem. 
  • Współpraca z mediami jest ważnym elementem budowania społecznego poparcia dla działań w obszarze profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz edukacji społecznej. 
III. Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na terenie Gminy Białe Błota. 

1. Celami Gminnego Programu i kierunkami działania są: 

1) podjęcie działań mających na celu zapobieganie wszelkim uzależnieniom poprzez ograniczenie dostępności i zapotrzebowania na substancje narkotyczne, a przede wszystkim poprzez pracę profilaktyczną w środowisku lokalnym; 

2) zainicjowanie długofalowego procesu edukacji społecznej, polegającej na systematycznym i rzetelnym dostarczaniu fachowej wiedzy wszystkim podmiotom zainteresowanym tematem zagrożeń związanych z narkomanią i uzależnieniem; 

3) stworzenie spójnego systemu przeciwdziałania narkomanii poprzez nawiązanie współpracy z różnymi instytucjami, stowarzyszeniami, organizacjami społecznymi w celu realizacji programów edukacji zdrowotnej, zmierzających do modyfikowania stylu życia, propagowania zdrowia psychicznego, kondycji fizycznej, zdrowego stylu życia wolnego od narkotyków oraz innych używek wśród dzieci i młodzieży; 

4) zwiększenie liczby programów profilaktycznych w szkołach z uwzględnieniem problemu narkomanii i sposobu zapobiegania temu zjawisku. 

2. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży będzie polegało na: 

1) organizowaniu i prowadzeniu w szkołach na terenie gminy programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży oraz ich rodziców; 

2) prowadzeniu konkursów i olimpiad wiedzy o zdrowym stylu życia, wolnego od narkotyków i innych używek, oraz form aktywnego spędzania wolnego czasu; 

3) zakupie i upowszechnianiu materiałów informacyjno-edukacyjnych oraz materiałów do prowadzenia zajęć profilaktycznych i terapeutycznych w szkołach i innych placówkach oświatowo- wychowawczych; 

4) organizowaniu i finansowaniu spotkań, szkoleń, prelekcji związanych z narkomanią dla dzieci, młodzieży, nauczycieli, pedagogów, rodziców i członków komisji, policji, pracowników GOPS i innych grup zawodowych; 

5) organizowaniu i finansowaniu spektakli teatralnych dot. problemu narkomanii. 

3. Wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii będzie polegało na: 

1) udzielaniu pomocy społecznej osobom uzależnionym i ich rodzinom; 

2) wspieraniu działalności stowarzyszeń i instytucji oraz organizacji zajmujących się przeciwdziałaniem narkomanii; 

3) prowadzeniu działań związanych z integracją społeczną osób uzależnionych, mających na celu odbudowanie i podtrzymywanie umiejętności uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej i pełnienia ról społecznych w miejscu pracy i zamieszkania; 

4) nawiązaniu współpracy z policją w celu prowadzenia wspólnych działań profilaktycznych mających na celu przeciwdziałanie rozprowadzania narkotyków wśród dzieci i młodzieży, dokonywanie stałych i seryjnych kontroli miejsc szczególnie narażonych na działalność dealerów narkotykowych; 

5) współpracy ze służbą zdrowia, dotyczącej pomocy merytorycznej dla lekarzy rodzinnych oraz dostarczanie materiałów na temat istoty uzależnienia od narkotyków. 

6) finansowanie szkoleń, udziału w konferencjach, sympozjach dotyczących tematyki działalności profilaktycznej przeciwdziałaniu narkomanii

4. Wydatkowanie środków 

Wydatkowanie środków z działu 851 „Ochrona zdrowia”, rozdziału 85153 – Zwalczanie narkomanii, przy czym przeznacza się na realizację Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii kwotę w wysokości: 20.000,00 zł. na niżej wymienione zadania: 

Zadania kwota
organizowanie i prowadzenie w przedszkolach, szkołach oraz innych placówkach zajmujących się profilaktyką, na terenie gminy Białe Błota programów profilaktycznych  2.000,00
zakup materiałów profilaktycznych1.000,00
promowanie zdrowego stylu życia wolnego od narkotyków poprzez organizowanie form czynnego wypoczynku 2.000,00
organizacja wypoczynku letniego z programem profilaktycznym dla dzieci i młodzieży z terenu gminy Białe Błota pochodzących z rodzin dotkniętych nałogami, a w szczególności narkomanią  9.000,00
szkolenia, udział w konferencjach, sympozjach dotyczących tematyki działalności profilaktycznej dla wszystkich osób realizujących zadania Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii 3.000,00
wspieranie działań na rzecz tworzenia warunków do powstania alternatywnych miejsc pozaszkolnych spędzania wolnego czasu dla dzieci i młodzieży z terenu gminy Białe Błota 3.000,00 


  
 



 
                                                                Uzasadnienie
  

Zgodnie z art.10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, podjęcie uchwały o przyjęciu gminnego programu przeciwdziałania narkomanii co jest niezbędne w celu wykonywania zadań własnych gminy.
 
W Gminnym Programie zostały określone główne kierunki działania i zadania służące wykonaniu ustawowych zadań własnych gminy związanych z przeciwdziałaniem narkomanii. 
 
 
 
                                                                       Przewodniczący Rady Gminy Białe Błota  


                                                                                  Bronisław  Balcerowski

Powiadom znajomego